Thursday, 8 November 2012

Kaf alif win.

Kahwin?? klu org bujang cm sy ni bila cakap pasal kahwin mesti rase cm nak lari je dari org ramai, tambah-tambah plak nk masuk musim cuti sekolah, faham-faham je la ye..mesti lagi ramai orang akan tnye pasal nikah kahwin ni kan..hehe.

so jom kite tngok soalan yang biasa diajukan kepada si bujang..hehe (^_^)v

* dah besar dah sekarang bile nk kawin?
* sepupu awak dah kawin, awak ble lagi nk kawin?
* ermm..xrse nk kawin lagi ke? kwn awak sume dah beranak pinak dah pun.. (soalan ni paling xske n nyampah rse cm nk cili-cili je mlut ko joyah..hehe)

tapi kan bile dah kawin len plak soalan dia..

* dah ade 'isi' ke blm? erkk..
* anak dah brape org? 
* xnk tmbah anak lagi ke?

bila anak-anak dah besar plak, orang akan tnye..

* ble ank ko nk kwin?
* ble nak timang cucu?
* brape orang cucu awak senah?

kadang-kadang bile fikir kan..asyik soalan yang same je kan..pi mai pi mai tang tu jgk..soalan yg tak lapuk dek ujan tak lekang dek mulut..hehe. tolong lah jangan tanye cmtu dah, ce tukar sikit soalan tu cth:

* jom kite p umrah sme2 nk x? masa muda cmni la kte nk wat ibadat senang xterikat dgn mne-mne pihak lagi..

Kan sedap ckit tinge ni mendengarnye..hehe. wahai sedara sedari, sy sebagai wakil orang bujangan bkn xnk kawin lagi.. tapi belum sampai mse je lagi untuk kami berkahwin. perkahwinan ni bukan mcm kite main pondok-pondok mse kecik2 dulu. kite perlu dalami dulu ilmu rumahtangga..cmne nk jadi suami/isteri yg soleh/ah..kene belajar jugak cmne nk atasi tekanan apabila dah berumahtangga,walaupun sy blum berkuarga lagi tapi sdikit sebanyak perlu tahu bagaimana nk atasi masalah tersebut.cmne nk jadi ibu/bapa yang baik dan bertanggungjawab..kalau nk taip kt sni mmg banyak tau.selain tu perkara paling UTAMA (siap bold lagi tu,menunjukkan betapa pentingnye perkara tersebut) perlu tahu ape tujuan dan matlamat sesebuah perkahwinan, bukan main hentam je ikut org lain kawin kta nk kawin jgk tapi xtau ape sebenarnye tujuan kite kawin bkn ape tkut xbrape lame kawin dah mula pukul gendang tarian inang or mak yong..susah kite wey..hehe

tambah plak nk cari calon yang sesuai pun bukan mcm beli sayur ngan apek bukan khairul fahmi che mat ye..hehe. ala,apek cine tu la.kite kne kaji selidik dulu latar belakang dia, cara hidup dia mcmana, adakah dia seorang yg bertanggungjawab, hormat org tua dan xpanas baran..takut nanti dah kawin dgn kite2 skali jadi bara sbb slalu kena bakor ngan dia.hehe. Pesanan Rasulullah s.a.w kpd umatnye.. "dinikahi wanita itu dengan empat perkara kerana hartanya,kecantikannya,keturunannya serta agamanya dan hendakklah engkau memilihnya kerana agamanya nescaya kamu akan berbahagia" ..so ingat jangan dilihat sesorang itu dari segi luaran shja ye..tgk jgak cara dia menjaga agamanya. Bidadari dunia pun kena tgk jgk tau bakal suami kite tu cmne orangnya. SELAMAT PENGANTIN BARU untuk bakal pengantin sekalian.semoga kalian hidup bahagia di dunia dan akhirat..amin.


pinjam gambar dari google, suke tgk ustaz Don dan Husna. mge perkahwinan mereka kekal hingga akhir hayat dan bertemu kembali di taman firdausi..amin
                                   .


p/s : mak ayah, restuilah k.ngah utk berkahwin dgn lelaki yang k.ngah suke ye..hehe. v(^_^)v


Wednesday, 24 October 2012

Astagfirullahalazim3x..dalam minggu nie saja banyak betul saya mengeluh..mengeluh sebab keje terlalu banyak untuk disiapkan..rasa macam orang yang tak bersyukur je..huhu.ade keje mengeluh,takde keje pun mengeluh..Ya allah,teruknye hambaMu ini..ampunkan dosa-dosa hambaMu ini ya Allah..amin.


(sumber : adik google)

Thursday, 13 September 2012

 Menangis merupakan satu kepuasan apabila saya berhadapan dengan sesuatu konflik yang melibatkan dengan orang lain..kadang-kadang saya tak boleh nak luahkan sesuatu ketidakpuasan terhadap sesorang itu bimbang takut dia pun terasa dengan luahan saya..dan apa yang saya perasan disini apabila saya meluahkan perasaan tentang ketidakpuasan hati ni mesti percakapan itu akan diiringi dengan airmata sekali..bukan nak tunjukkan kelemahan saya tetapi inilah kenyataannya..tak kira dengan siapa saya bercakap termasuk la dengan mak ayah saya sendiri..mungkin saya dilihat sebagai seorang yang "cengeng" tak kuat nak berhadapan dengan sesuatu krisis atau masalah..dan saya akui selepas menangis saya akan berasa lebih lega..lebih tenang..dan paling best sekali apabila menangis selepas solat,perasaannye masa tu subhanallah,hanya Allah saja yang tahu..saya rasa saya terlalu hampir dengan Allah..Allah maha mengetahui akan segalanya,Allah faham jiwa dan hati kita masa tu..kadang-kadang sampai tak boleh nk berkata apa-apa..yang hanya keluar adalah airmata..sujud lama-lama kepada Allah..mohon kekuatan daripadaNya sbb disitulah terletaknya sumber kekuatan diri ini..jangan lupa Allah..tak kira apa waktu sekali pun..inilah hikmahnya airmata untuk kita yang bergelar manusia dan hamba Allah..airmata boleh menjadi ubat yang paling mujarab untuk mengubat hati dan perasaan kita..wallahualam.



Tuesday, 28 August 2012

Ujian Untuk Hati.

Ujian di bulan Syawal.. La tahzan,innaallah ha maanna.. kuatkan hati ini untuk hadapi segalanya.. kadang-kadang kita terpaksa melakukannya demi kebaikan orang lain. jangan disalah tafsir melepaskan tidak beerti ingin melupakan.. kita tidak tahu apa yang telah dirancang oleh Allah, Allah akan memberikan apa yang DIPERLUKAN oleh hambaNya BUKAN apa yang DIKEHENDAKI kerana Allah tahu jika Dia memberi apa yang dikehendaki oleh hambanya nescaya akan berlaku la perkara-perkara yang mungkar. Bersabar menerima dugaan dan redhakanlah ia moga Allah memberi ganjaran yang berlipat kali ganda..insyaallah.

Mungkin kita merasa Allah tidak adil dengan kita kerana menguji kita sebegini tapi yakinlah bahawa Allah tidak akan sesekali menzalimi hamba-hambaNya, Allah akan menguji kita sesuai dengan tahap keimanan kita..huhu.. 






Selamat Hari Raya Aidilfitri.

Assalamualaikum wbt... Selamat Hari Raya Aidilfitri.. mohon maaf zahir dan batin jika ada kesalahan yang tidak disengajakan.

Thursday, 26 July 2012

Gelagat bulan Ramadhan.


Bendul : ko makan ape tdi?aku makan nasi lauk ayam goreng,sambal belacan dengan sayur goreng.
Tiang : aku makan nasi goreng je, bini aku masakkan pagi tadi wat bekal untuk makan sampai tengahari kang.
Bendul : sportingnyeee..bagus la bini ko tu..bini aku xde kat sini jadi aku kene beli je la..untung la org yang meniaga tu sebungkus nasi dia jual $5.00. Aku tanya dia tadi wat bpe bungkus..dia ckp wat dlm 20 bungkus..kira la sndiri brapa banyak yang dia dapat.
Tiang : waa.untung tu..(biji mata bertukar jadi symbol $$$)
Bendul : tiang,aku cadangkan ko suruh je la bini ko tu masak byk-byk pastu jual kt geng-geng kita..slain tu blh tmbah pendapatan ko sekuarga..kan dah nk raya ni.


Aduhai..sedihnye melihat manusia akhir zaman ni..dialog di atas bukan rekaan semata-mata..tetapi ini adalah reality yang berlaku..bulan ramadhan tidak lagi di hormati..tanpa rasa segan dan malu makan dan berbual tentang lauk pauk yang dimakannye didepan orang awam..peniaga pula mengambil kesempatan untuk menjual makanan kepada “HANTU RAMADHAN” ni..sy rasa tak bersalah untuk gelarkan mereka seperti ini..sebab ape,sebabnya mereka ni semua bertukar menjadi hantu apabila tiba bulan Ramadhan..hasut-menghasut antara satu sama lain..ajak untuk join dorang skali.setahun hanya sebulan kita berpuasa..kenapa susah sangat ke nk berpuasa?sedarlah wahai saudara-saudaraku sekalian kita bukan lagi anak-anak kecil yang baru nak belajar berpuasa..malulah sikit tuan-tuan..terus terang kami sebagai kaum hawa meluat melihat kaum adam yang tidak berpuasa tu secara tak langsung terus hilang rasa hormat kami walaupun orang tu umurnya sebaya dengan pak cik atau ayah kami..kami sendiri walaupun sebulan puasa tidak penuh tapi kami tetap menghormati orang-orang yang berpuasa..sedar-sedar la wahai saudaraku sekalian, kita hidup ni bukan menongkat langit..apabila sampai waktunya nama kita akan dipanggil untuk menemui-NYA..DIA yang menghidupkan kita untuk beribadat kepadaNYA dan bukan untuk melupakanNYA..



kita hanya diuji selama satu bulan sahaja..tetapi kanak-kanak ini berapa lamakah mereka diuji?

                     



Friday, 1 June 2012

Aku dan Dia.


“ kenapa semua orang pandang aku cmtu? ade yang tak kena ke.. rasanya semua ok, baju ok menutup aurat..nak kata aku pakai make up tebal rasanya pagi tadi aku hanya sapu bedak dan calit lip ice je.. tapi kenapa mereka pandang aku macam ada sesuatu yang tak kena.." baik aku tanya pada Saadiah sebab dia lebih arif tentang bab-bab ni.. fikirku sendirian.

Assalamualaikum.. selamat pagi Diah.. awak sihat tak?hehehe..saja tanya cmtu wlaupun dah nampak  depan mata yang kawan tu teramat la sihatnye.. waalaikumussalan, pagi.. ko ni kan kalau xnyakat aku tak boleh agaknya msti ada je perkara yang nk di usik.. kalau aku tak sihat xde plak aku nk dtg keje..hehe. kami tergelak sama-sama.  Diah, ko dah minum ke? Jom p minum, aku belanja ko pagi ni.. haa, ni msti ada sesuatu ni.. nk bodek aku la ni kan..usik Diah.  Mana ada..aku ikhlas ni bukan senang aku nk belanja orang hanya insan yg terpilih je yg dapat tau..hehehe.

Diah, aku nak tanya cikit la.. aku nk ko bagi pendapat yg jjur ye.. apa pandangan ko kat aku? aku tetiba jadi perasan la, knapa ramai tengok aku macam aku ni xde idung n mulut..huhu.. padahal aku rasa diri aku ni ok jer.. apa yang xkena ek..amik ko Diah rupe-rupenya kawan ko ni seorang persan orangnya..hehe. Diah tetiba terbeliak biji mata, tercekek ke minah ni? Makan ketupat dan rendang macam hidangan di hari raya la  plak.. hehe. Ko ni soalan.. siapa yg tengok ko cmtu bagitau kt aku biar aku korek biji mata dia..hehe. ok la aku jwab ni ko dengar ye.. ni pendapat jujur aku ye tentang diri ko tu cik kiah..hehehe. pertama sekali aku tengok ko memang cukup menjaga tentang aurat ni semua jadi aku rasa mungkin mereka yang tengok tu sebenarnya rasa kagum dengan penampilan diri ko.. yeke ko ni Diah,orang lain pun aku tengok tutup aurat jgak apa yang peliknya.. ko ni kan kiah, bagi la aku habiskan penjelasan aku dulu..sekarang ni memang ramai yg menutup aurat tapi bukan keseluruhannya mereka tutup..ada yg pakai tudung tapi mendedahkan apa yg x patut dia dedahkan..pakai tudung tapi masih lagi boleh mendatangkan fitnah..faham tak maksud aku..ujar Diah. Maksud ko pakai tudung tapi masih lagi menampakkan  dua “poket”  yg kt depan tu kan..hahaha. kami sama-sama tergelak..ko ni Kiah suke-suke hati je ye panggil “poket”.. ala.. bukan salah pun..hehe. kalau nk bincang pasal ni kan smpai bila-bila pun x abis..ada saja alasan yg diberi.. bak kata pepatah kalau nk seribu daya taknak seribu dalih.. x salah kita berfesyen sebenarnya,tapi yang utama ialah tepati syariat yg telah digariskan oleh agama.. ni ada yg pakai tudung tapi mendedahkan sebahagian auratnye..tunjuk pada orang ramai yg mereka up2date..fesyen terbuka sana, terbelah kat sini. Semua ni adalah cara orang kafir nk menjatuhkan agama kita. Semua ini kita dapat lihat pada zaman sekarang dan sedang melular dikalangan kita. Jika melihat perempuan yg menutup aurat dengan sempurna pasti ada mata yg memandang.. kolotnya pemakaian dia..kan sekarang dah byk fesyen terkini, tak up2date lansung la. Tepuk dada tanya diri sendiri fesyen yg bagaimanakah yg kita nk ikut..? sebab ini semua akan memberi kesan kepada kehidupan kita diakhirat nanti.. so Kiah ni adalah pendapat aku, aku rase dah jadi macam ustazah la pulak.hehe..mereka yg tengok ko tu mempunyai dua pemikiran, satu mereka fikir ada lagi rupanya perempuan yg x tergoda dengan fesyen zaman sekarang dan tetap istiqomah dalam memelihara aurat seorang muslimah..pemikiran kedua, ada lagi rupenye perempuan yg masih lagi berfikiran kolot cmtu kan, xmau update langsung dengan fesyen sekarang..apa-apa pun kita masih x boleh nak halang dari mereka berfikiran cmtu kan.. yg penting sekarang kita jaga aurat kita dengan baik ye.. Dah la jom masuk ofis.. ko taknak keje ke? Hehe..Diah, terima kasih ye sebab bagi pendapat yg ikhlas utk aku..moga Allah tetapkan hati aku ni untuk istiqomah dengan cara aku sendiri..amin.





p/s : cara pemakaian muslimah yang sebenar.
** pinjam gmbar dari google




 p/s : pada muslimah yg memberi alasan seperti itu patut fikir di akhirat nanti alasan yg bagaimanakah nanti harus diberi kpd Allah. bersyukur la kerana ada orang yg masih syg kpd kita.
** pinjam gambar dari google jugak.


Wednesday, 25 April 2012

Teman hidup dunia dan akhirat.

Hadis yang Menarik  untuk dikongsi.

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.' Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'










Friday, 20 April 2012

Kematian.




Kematian itu pasti bagi setiap yang bernyawa.. tidak kira samada muda atau tua, kanak-kanak atau dewasa, perempuan atau lelaki. Apabila sampai waktunya pasti kita akan kembali kepada Allah, tuhan yang mencipta kita. Sentiasalah bersedia untuk menghadapi kematian kerana Allah akan menghantar malaikatnya untuk mengambil nyawa ini bila-bila masa dan mengikut perjanjian yang telah dibuat sebelum kita dihidupkan.

Tapi adakah kita benar-benar bersedia untuk menghadapi sebuah kematian? Kelak kita bersendirian didalam kuburan teman yang bagaimanakah yang akan menemani kita? Adakah kala jengking yang besar datang dari neraka untuk menyeksa kita,adakah ular yang besar berkepala tujuh yang akan menemani diri kita? Kuburan yang gelap-gelita tiada sesiapa yang menemani kita..dimana suami/isteri kita? Dimana anak-anak kita? Dimana ibu bapa kita? Dimana saudara dan sahabat-sahabat kita? Tiada..Kita sendirian yang menghadapinya..disiksa dengan penuh azab, adakah kita sanggup menghadapinya? didalamnya terdapat rahsia-rahsia yang Allah rahsiakan..Hanya amalan yang soleh dapat menjamin kesejahteraan hidup di alam barzakh kita nanti.

Bagi yang mendapat teman yang baik di sana maka beruntung la mereka..ditidurkan oleh Allah sehingga tibanya hari perbicaraan dalam mahkamah di padang mahsyar..itu adalah janji Allah.. setiap yang mati akan dihidupkan semula untuk dibicarakan tentang amal dan perbuatan kita semasa hidup di dunia dan ia akan menentukan nasib kita samada di masukkan ke dalam syurga yang penuh dengan kenikmatan atau neraka yang penuh azab.. nauzubillah.dalam tidurnya itu dihidangkan dengan mimpi-mimpi yang indah,perkhabaran gembira untuk mereka yang melakukan amalan yang soleh serta taat dengan setiap apa yang Allah perintahkan..mudah-mudahan kita termasuk dalam golongan ini..insyaallah.

Sabda Rasulullah saw :

Apabila mati seseorang anak adam itu, maka akan terhenti segala amalnya kecuali 3 perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak-anak yang soleh.




Wednesday, 4 April 2012

Kasih sayang seorang ibu.



“ Mak mntak maaf ye sebab susahkan anak-anak mak.. kesian mak tengok anak-anak mak yang bekerja tapi takde seutas gelang, rantai atau sebentuk cincin emas pun kat badan anak-anak mak.. mak mntak maaf ye sebab bebankan anak-anak mak dengan kehidupan yang susah ni..” saya melihat dimata mak bergenang airmata.. tersentuh hati ni bila mendengar keluhan dari mak. Sesungguhnya, kami tidak mengharapkan itu semua mak, kami hanya berharap redha dan berkat dari Allah atas rezeki yang kami dapat.. kami ikhlas menolong mak ayah dan keluarga kita. Biarlah Allah yang membalasnya, sebab rezeki yang kita dapat ini adalah dari Allah. Kami cuma harapkan mak dan ayah mendoakan kejayaan dan kebahagiaan untuk kami baik didunia mahupun diakhirat nanti.. restuilah kehidupan kami semua, kami tidak ingin kehilangan restu dan doa dari mak dan ayah. Tanpa mak dan ayah siapalah kami. Sekarang, tiba masa untuk kami membalas semua jasa mak dan ayah yang telah membesarkan kami selama ini.. “ mak..k.ngah nak bagi mak kemewahan macam anak orang lain k.ngah tak mampu lagi, terima la pemberian k.ngah yang seberapa ini ye, jika nak dibandingkan dengan segala pengorbanan yang mak dan ayah berikan pada k.ngah selama ini memang tak terbalas.. mak banyak berkorban untuk besarkan k.ngah adik-beradik.. k.ngah terhutang budi kat mak dan ayah.. k.ngah sentiasa mendoakan kesejahteraan untuk mak dan ayah.. maafkan k.ngah kalau ada buat mak dan ayah bersedih kerana perangai k.ngah ni ye.. k.ngah sayang mak dan ayah sangat-sangat.. restu dan redhailah kehidupan k.ngah adik-beradik. 

Ya Allah..
ampunkan segala dosa kedua ibu bapaku..
sayangilah mereka seperti mana mereka menyayangi ku..
rahmatilah kehidupan mereka.. sejahterakan kehidupan mereka didunia dan akhirat..
amin..

sesungguhnya hamba Mu ini bersyukur dikurniakan ibu bapa seperti mereka..
terima kasih ya Allah dengan rahmat dan kasih sayang Mu ini dapat juga hamba Mu ini berbakti kepada kedua orang tuaku ini..





Thursday, 15 March 2012

Tujuan hidup.

Apakah tujuan Allah menghidupkan kita didunia ini??        
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Dan akhir sekali kita pergi menemui Allah, tuhan sekalian alam.
Apakah bekalan yang kita bawa itu mencukupi untuk melayakkan diri menuju ke syurga Allah??
Atau mungkinkah kita langsung tidak dipandang oleh Allah dan terus dihantar ke neraka..
Muhasabah diri.. tanya diri kita sendiri apakah tujuan kita hidup didunia ini..
Tentunya tidak lain tidak bukan tujuannya adalah untuk beribadat kepada Allah.. Menyembah Allah yang satu.
Tolong-menolong antara satu sama lain untuk sama-sama mendapat redha dari Allah.

Tetapi kita sering lupa tentang tujuan kita dihidupkan didunia ini.. kita lupa bahawa kehidupan kita ini adalah satu nikmat yang indah tidak ternilai harganya yang Allah berikan kepada hamba-hambaNya.. tetapi kenapa kita mudah lupa kepada Nya..
Kita ingkar pada perintahNya, kita amat payah menadah tangan sebagai tanda bersyukur padaNya, terlalu berat kepala ini untuk tunduk menyembah tuhan sekalian alam.. kenapa? Tanyalah kepada iman dan hati kerana disitulah terletaknya jawapan.




Monday, 12 March 2012

Fikirku.

HIDAYAH Allah terlalu mahal untuk dinilai..
Ia diibaratkan seperti CAHAYA yang menerangi KEGELAPAN,
Ia akan menyapa kepada HATI yang benar-benar IKHLAS mencari redha ILAHI,
Jadi sentiasalah membuka HATI kita agar beroleh HIDAYAH dari ALLAH..





picture : from google

Wednesday, 7 March 2012

Kita adalah hamba Allah.

Bersabar atas ujian tanda kita punyai iman..
Lihatlah sesuatu ujian yang berlaku itu dengan fikiran positif dan redha atas apa yang berlaku..
Ingatlah pada ayat Allah, tidak sempurna iman seseorang itu selagi mana Allah tidak menurunkan ujian ke atas hamba-hambaNYA..

Ujian yang diberikan ini adalah untuk mendidik hati dan iman kita supaya menjadi orang yang sabar, bersyukur dengan nikmat Allah dan ia adalah salah satu jalan untuk kita menuju ke syurga.. 
insyaallah..


                                                 Picture : kredit to ILUVISLAM

Thursday, 1 March 2012

Tentang kehidupan.

Carilah tapak yang baik dan bahan binaan yang berkualiti sebelum membina sesebuah masjid.. kerana tapak dan bahan binaan itulah yang akan menentukan samada masjid yang akan dibina itu kukuh atau sebaliknya.. kerana kita tidak tahu jenis bagaimanakah cuaca yang akan kita tempuhi..samada ribut, taufan atau badai tsunami yang amat dahsyat yang bisa membuatkan hati sentiasa runsing dan sedih dengan dugaan tersebut..

Ingin cari dimana ye tapak yang baik tu?? Carilah ia didalam hati,selami hati itu adakah ia diisi penuh dengan keimanan atau sebaliknya.. nk cari kat mana pulak bahan binaan yang berkualiti? Carilah ia pada peribadi seseorang muslimin/muslimah.. insyaallah.. jika hati kita bersih maka segalanya itu akan terserlah.

Sesebuah masjid yang dibina berdasarkan ciri yang dua itu tadi pasti akan bertahan lama hingga ke akhirnya. Walau badai yang melanda sekuat mana pun ia tetap tidak akan goyah, tidak mudah roboh bagi orang yang ingin merobohkannya.. sentiasalah memohon keselamatan dan kesejahteraan kepada Allah s.w.t.

Jika tapak dan bahan binaan yang kita pilih itu tidak mengikut piawaian yang telah ditetapkan maka bersabarlah kerana pasti ada hikmah yang tersembunyi disebalik pemilihan tersebut.. Allah tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia pasti ada fungsi dan tugasnya sendiri. Dan tugas kita sekarang adalah sentiasa berusaha untuk menjadi lebih baik secara tidak langsung ia dapat merubah struktur binaan yang tidak baik itu menjadi lebih baik dan cantik..insyaallah.. wallahualam..



Saturday, 25 February 2012

Fadhilat puasa wajib dan sunat sepanjang tahun.





Ibadat puasa adalah ibadah dikerjakan dengan berlapar dan berdahaga sepanjang hari iaitu sejak terbitnya fajar sodiq (masuk waktu Subuh) hingga terbenamnya matahari (masuk waktu Maghrib). Antara hikmah dan faedah ibadat puasa ialah menginsafkan diri bahawa kita pada hakikatnya adalah makhluk yang dhaif yang perlu sentiasa menghampirkan diri dan beribadat kepada Allah s.w.t. serta mengharapkan limpah kurnia-Nya.
                        Firmah Allah s.w.t. menjelaskan tentang hikmah puasa Ramadhan yang bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan berpuasa atas kamu sebagaimana diwajibkan atas umat-umat yang terdahulu sebelum kamu, semoga kamu bertakwa" (Surah al-Baqarah:183)
                        Dengan puasa juga, kita akan memperolehi kesihatan jasmani dan rohani. Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Berpuasalah kamu, tentu kamu akan sihat."Sabda Baginda Rasulullah s.a.w. lagi: "Perut besar itu adalah sarang penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit."


                        Selain daripada itu, puasa juga mempunyai hikmah dan faedah seperti
:
·         Tanda bersyukur kepada Allah s.w.t. atas limpah kurnia nikmatNya yang tidak terhingga
·         Mendidik nafsu ammarah (yang lebih banyak mengajak kepada keburukan) agar berubah menjadi nafsu lawwamah dan seterusnya meningkat kepada nafsu mutmainnah yakni nafsu yang tenang tenteram, bersedia menjunjung titah perintah Allah s.w.t.
·         Melatih dan mendidik jiwa supaya mempunyai sifat kasihan belas terhadap orang-orang yang susah menderita dan kurang bernasib baik kehidupan mereka
·         Membersihkan diri daripada sifat-sifat mazmumah (keji) seperti tamak, sombong, hasad dengki dan lain-lain lagi
·         Mendidik jiwa supaya bersifat sabar, tahan menanggung kesusahan dan pelbagai cabaran dalam menempuh perjuangan hidup
·         Memperolehi kecerdasan akal dan fikiran sebagaimana disebut dalam satu riwayat maksudnya: "Orang yang lapar perutnya itu tajamlah fikirannya dan teranglah hatinya."

                        Oleh kerana sangat besar faedah dan manfaatnya ibadah puasa kepada kita, maka selain puasa yang wajib pada bulan Ramadhan, ada lagi puasa-puasa sunat yang elok dilakukan sepanjang tahun iaitu seperti yang akan disebutkan nanti.

FADHILAT PUASA RAMADHAN

                        Puasa pada bulan Ramadhan difardhukan kepada setiap individu Muslim dan Muslimah yang telah 'aqil baligh dan ketiadaan uzur syar'i. Uzur puasa seperti sakit dan dalam perjalanan (musafir) sejauh 91km. atau lebih. Orang yang uzur boleh meninggalkan puasanya. tetapi wajib mengqadhanya pada hari dan bulan yang lain.
                        Puasa Ramadhan adalah menjadi salah satu rukun Islam yang kelima. Pahala melakukannya tersangat besar, sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:"Sesiapa berpuasa pada bulan Ramadhan dalam keadaan beriman dan kerana menuntutkan keredhaan Allah s.w.t., nescaya diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu." (Rujuk: Al-Targhib II:206)
                        Sabda Baginda Rasulullah s.a.w.: "Setiap amanalan anak Adam (manusia) itu digandakan satu kebaikan dengan sepuluh yang seumpamanya hingga kepada 700 kali ganda. Firman Allah s.w.t. (maksudnya) :" Kecuali puasa yang dikerjakan untuk Ku, maka Aku-lah yang membalasnya. Dia menahan syahwatnya dan meninggalkan makan keranaAku" Bagi orang yang puasa itu ada dua kegembiraan, iaitu gembira ketika berbuka (atau berhari raya) dan gembira ketika menemui Tuhannya kelak. Dan, demi bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum daripada bau kasturi." (Riwayat Muslim dari Abu Hurairah)

  
FADHILAT PUASA-PUASA SUNNAT SEPANJANG TAHUN

1.    Puasa enam hari dalam bulan Syawal


                        Fadhilat atau keutamaannya sangat besar sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Sesiapa berpuasa Ramadhan, kemudian diiringi dengan puasa (sunnat) enam hari dalam bulan Syawal adalah seperti puasa selama setahun." (Riwayat Muslim)
                        Cara melakukannya yang terbaik (afdal) secara berturut-turut dan dimulakan pada hari kedua bulan Syawal, tetapi boleh dan sah dengan tidak berturut-turut, misalnya sehari puasa dua hari tidak, kemudian puasa lagi, asalkan genap enam hari didalam bulan Syawal. Malah sesetengah ulama mengharuskan puasa enam hari dalam bulan Syawal diniatkan berserta puasa qadha Ramadhan.


2.    Puasa hari 'Arafah (9 Zulhijjah)


                        Disunatkan kepada orang yang tidak melakukan ibadah haji. Fadhilatnya sangat besar sebagaimana dijelaskan menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. ujurnya,Rasullullah s.a.w. telah ditanya oleh sahabat mengenai puasa hari 'Arafah, sabdanya bermaksud: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan tahun-tahun kemudiannya."(Riwayatkan oleh Muslim dan al-Turmuzi)
                        Menerusi hadith daripada Abi Qatadah r.a. juga bahawa Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Puasa pada hari 'Arafah itu menghapuskan dosa dua tahun yang lalu dan tahun yang akan datanag." (Diriwayat oleh Muslim)


3.    Puasa pada bulan Muharram


                        Daripada Abi Hurairah r.a. katanya, telah bersabda Rasullullah s.a.w. yang maksudnya: "Seafdal-afdal puasa selepas Ramadhan ialah puasa pada bulan Allah iaitu bulan Muharram dan seafdal-afdal solat selepas solat fardhu ialah solat malam." (Riwayat Muslim)
                        Daripada Ibu 'Abbas r.a. katanya, telah bersabda Rasullullah s.a.w. maksudnya: "Sesiapa berpuasa pada hari 'Arafah nescaya terhapus dosanya dua tahun dan sesiapa berpuasa satu hari daripada bulan Muharram maka untuknya setiap sehari (mendapat pahala) 30 hari." (Dikeluarkan oleh al-Tabrani)


4.    Puasa pada hari 'Asyura (10 Muharram)


                        Daripada Abi Qatadah r.a. bahawasanya Rasullullah s.a.w. telah ditanya mengenai puasa hari 'Asyura (yakni hari ke-10 bulan Muharram) maka sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud: "Ia akan menghapuskan dosa setahun yang lalu." (Riwayat Muslim)


5.    Puasa hari Tasu'a (Tanggal 9 Muharram)


                        Ia disunatkan, namun Rasullullah s.a.w. belum sempat mengerjakannya, bagaimanapun Baginda s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesungguhnya jika aku hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada 9 Muharra,." (Riwayat Ahmad dan Muslim)


PERINGATAN
Puasa sunnat pada hari ke-10 Muharram hendaklah digabungkan dengan hari sebelumnya iaitu pada hari ke-9 atau dengan hari selepasnya (yakni hari ke-11) dan lebih baik lagi dikerjakan tiga hari berturut-turut iaitu ke-9,ke-10 dan ke-11. Jika ditunggalkan 10 Muharram sahaja maka hukumnya makruh kerana menyerupai amalan orang Yahudi.
Sabda Nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud: "Berpuasalah pada hari 'Asyura (10 Muharram) dan jangalah menyamai perbuatan orang Yahudi; oleh itu berpuasalah sehari sebelum dan sehari sesudahnya." (Riwayat Imam Ahmad)



6.    Puasa bulan Sya'aban


                        Daripada Usamah bin Zaid r.a. katanya, aku berkata: "Wahai Rasullullah, tidak saya lihat tuan hamba berpuasa satu bulan daripada bulan-bulan (dalam setahun selain Ramadhan) seperti tuan berpuasa pada bulan Sya'aban." Sabda Rasullullah s.a.w.: "Bulan ini (yakni bulan Sya'aban) ialah bulan yang manusia lalai padanya antara Rajab dan Ramadhan, pada hal ia (yakni bulan Sya'aban) adalah bulan diangkat amalan kepada Tuhan seru sekelian alam, maka aku suka amalanku diangkat dan aku berpuasa." (Riwayat al-Nasai)
                        Ummu Salamah r.a. pula berkata: "Tidak pernah aku lihat Rasullullah s.a.w. berpuasa dua bulan berturut-turut melainkan pada bulan Sya'aban dan Ramadhan."(Riwayat al-Turmuzi)


7.    Puasa pada hari Isnin dan Khamis


                        Daripada Abi Hurairah r.a. daripada Rasullullah s.a.w. sabdanya: "Diperlihatkan (kehadrat Allah s.w.t.) segala amalan itu pada hari Isnin dan Khamis, justeru saya suka ketika diperlihatkan amalan-amalanku itu sedang aku berpuasa." (Riwayat al-Turmuzi)
                        Menurut riwayat Muslim diterima daripada Abu Qatadah, pernah ditanyakan kepada Rasullullah sa.w. tentang puasa pada hari Isnin, maka Baginda s.a.w. menjawab dengan sabdanya yang bermaksud: Itulah hari yang padanya aku dilahirkan, padanya aku dibangkitkan menajdi Rasul dan padanya Al-Quran diturunkan kepadaku." (Subul al-Salam)


8.    Puasa hari Rabu, Khamis dan Jumaat


                        Daripada 'Ubaid bin Muslim al-Qurasyi daripada bapanya r.a. ujurnya, aku bertanya atau ditanya oleh Baginda Rasullullah s.a.w. mengenai puasa dahar (sepanjang tahun), maka Baginda Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: Tidak (maksudnya tidak dibenarkan puasa tersebut), kerana sesungguhnya untuk keluargamu atas dirimu ada hak. Oleh itu berpuasalah pada bulan Ramadhan dan yang mengikutinya (enam hari dalam bulan Syawal), dan pada setiap hari Rabu dan Khamis, maka anda sungguh telah (mendapat pahala) puasa sepanjang tahun dan anda juga telah berbuka." (Riwayat Abu Dawud, al-Nasai dan al-Turmuzi)
                        Daripada Anas bin Malik r.a. bahawa beliau telah mendengar Rasullullah s.a.w. bersabda bermaksud: Sesiapa berpuasa pada hari Rabu, Khamis dan Jumaat, nescaya Allah s.w.t. membina untuknya sebuah istana disyurga daripada permata, yaqut dan zabarzad dan dicatat baginya bebas dari api neraka>" (Riwayat al-Tabrani)
                        Menerusi riwayat daripada Ibnu Umar r.a., Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Sesiapa berpuasa pada hari Rabu, Khamis dan Jumaat, kemudian bersedekah pada hari Jumaat sedikit atau banyak, nescaya diampunkan semua dosanya hingga menjadi seperti bayi yang baru dilahirkan oleh ibunya, bersih daripada segala dosa."(Dikeluarkan oleh al-Tabrani)


9.    Puasa pada hari Putih (13,14 dan 15 bulan Islam)


                        Diriwayatkan daripada Jarir r.a. daripada Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud: "Berpuasa tiga hari pada setiap bulan adalah puasa sepanjang tahun iaitu puasa pada hari-hari putih - pada hari 13,14 dan 15 (bulan Qamariyah)." (Riwayat al-Nasai dengan sanad yang sohih)


10.   Puasa tiga hari pada setiap bulan


                       Diriwayatkan oleh Muslim daripada Abi Qatadah, bahawasanya Baginda Rasullullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Puasa tiga hari pada setiap bulan, Ramadhan ke Ramadhan itulah puasa sepanjang masa."
                        Mengenai berpuasa tiga hari pada setiap bulan, ada beberapa pendapat Ulama. Antaranya dikatakan puasa tiga hari itu ialah puasa pada 13,14 dan 15. Inilah pendapat kebanyakkan Ulama, antara lain Umar, Ibnu Mas'ud, Abu Zar, al-Syafi'i, Abu Hanifah, Ahmad dan Ishaq.
                        Sementara al-Nakha'i berpendapat ialah puasa tiga hari pada akhir bulan.


11.    Puasa selang-seli (sehari puasa sehari tidak)


                        Hadith daripada Abdullah bin 'Amru ibnu al-'As r.a. bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Telah sampai berita kepadaku bahawa anda berpuasa pada waktu siang dan berjaga (kerana beribadah) waktu malam. Jangan buat demikian kerana untuk jasadmu atas dirimu ada habuan, untuk matamu atas dirimu ada habuan dan untuk isterimu ada habuan. Puasalah dan berbukalah. Puasa tiga hari pada setiap bulan, maka dengan demikian anda mendapat pahala sepanjang tahun." Aku berkata: " Wahai Rasullullah, aku mempunyai kekuatan (keupayaan untuk berpuasa). Sabda Baginda Rasullullah s.a.w. "Maka berpuasalah puasa NabiDaud a.s. iaitu berpuasalah sehari dan berbuka sehari."(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
                        Daripada Abdullah bin 'Amru ibnu al'As katanya, telah bersabda Rasullullah sa.w. bermaksud: "Puasa yang paling disukai oleh Allah s.w.t. ialah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah s.w.t. ialah solat Nabi Daud, baginda tidur separuh malam dan bangun beribadah sepertiga malam dan tidur seperempat malam dan baginda berpuasa sehari dan berbuka sehari." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

PERINGATAN
1.    Dalam mencari pahala puasa sunnat, janga tersalah hari-hari yang diharamkan berpuasa iaitu:
§         TANGGAL 1 SYAWAL (HARI RAYA AIDIL FITRI)
§         10 ZULHIJJAH (HARI RAYA AIDIL ADHA)HARI-HARI TASYRIQ: 11, 12 DAN 13 ZULHIJJAH
§         HARI SYAK MUNGKIN HARI MULA BERPUASA (30 SYA'ABAN)
§         SELEPAS 15 SYA'ABAN JIKA BUKAN PUASA QADHA ATAU NAZAR ATAU TIADA HUBUNGAN DENGAN PUASA PADA HARI SEBELUMNYA, ATAU BUKAN HARI YANG BIASA BERPUASA
§         PUASA SUNNAT BAGI WANITA TANPA IZIN SUAMI (JIKA SUAMI BERMUKIM YAKNI TAK MUSAFIR ATAU BERPERGIAN JAUH)
2.    JANGAN PULA BERPUASA PADA HARI-HARI YANG DIMAKRUHKAN:
§         PUASA ORANG YANG SAKIT BERSANGATAN
§         PUASA ORANG YANG SANGAT TUA
§         PUASA WANITA YANG HAMIL
§         PUASA ORANG YANG MUSAFIR
§         PUASA PADA HARI 'ARAFAH BAGI ORANG YANG MENGERJAKAN HAJI
§         PUASA PADA HARI SABTU SAHAJA (DITUNGGALKAN)
§         PUASA PADA HARI JUMAAT SAHAJA (DITUNGGALKAN)
§         PUASA ASALNYA SUNNAT DIKERJAKAN OLEH ORANG YANG MENANGGUNG PUASA QADHA
§         PUASA SEPANJANG TAHUN (SEPANJANG MASA)
3.    ORANG YANG MENGERJAKAN PUASA WAJIB DIKEHENDAKI BERNIAT PUASA PADA WAKTU MALAM. ADAPUN PUASA SUNNAT BOLEH BERNIAT PADA PAGI HARI SEBELUM TERGELINCIR MATAHARI (BELUM MASUK WAKTU ZUHUR) DENGAN SYARAT BELUM MELAKUKAN PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN PUASA
4.    NIAT PUASA TIDAK SEMESTINYA DENGAN MELAFAZKAN DALAM BAHASA ARAB, MEMADAI MELINTASKAN DIDALAM HATI DENGAN APA-APA  JUGA BAHASA YANG KITA FAHAMI, IAITU BAHAWA KITA HENDAK MELAKUKAN PUASA (SEBUT JENIS PUASANYA) PADA HARI ESOK (JIKA NIAT PADA WAKTU MALAM) ATAU PADA HARI INI (JIKA BERNIAT PADA WAKTU DINIHARI ATAU WAKTU SAHUR ATAU PADA SEBELAH PAGI SELEPAS SUBUH JIKA PUASA SUNNAT)

Friday, 24 February 2012

Kehidupanku..

Ya Allah..

Kuatkan hati kami ini untuk menghadapi segala ujian ini..
Berilah pertolongan Mu kepada kami..
Tiupkanlah semangat ke dalam diri kami ini untuk menghadapi kehidupan ini..
Jangan Engkau biarkan kami keseorangan dalam menghadapi ujian kehidupan ini..
Jika hati kami ini terlintas untuk membuat sesuatu yang tidak baik maka ingatkan kami untuk sentiasa beristighfar..
Kami adalah hambaMu yang lemah lagi hina..
Siapalah kami tanpa pertolongan Mu ya Allah..

Ya Allah,

Kami serahkan kehidupan kami ini kepada Mu..
Hanya kepada Mu tempat kami memohon dan berserah diri..
Amin..




Thursday, 16 February 2012

Kata-kataku..

Setiap apa yang berlaku didalam hidup kita ini semuanya bersebab.. pasti ada hikmahnya tersendiri.. itu adalah rahsia Allah yang tertulis untuk setiap hamba-hambaNya..




Tuesday, 7 February 2012

Doaku.

Ya Allah,

Jika benar dia adalah jodohku yang telah Engkau tetapkan di luh mahfuz maka permudahkan segala urusan kami untuk bersama..

Jika benar dia adalah jodohku yang telah Engkau tetapkan di luh mahfuz maka Engkau buka serta lembutkanlah hati kedua ibu bapa kami untuk merestui hubungan kami ini, kerana dengan restu mereka maka aman dan tenteramlah kehidupan rumahtangga kami nanti...

Jika benar dia adalah jodohku yang telah Engkau tetapkan di luh mahfuz maka jadikan daku isterinya yang solehah dan taat pada setiap perintahnya, daku ingin menemaninya pada setiap saat dan waktu tidak kira samada susah atau senang.. kerana syurga bagi seorang isteri itu adalah disisi suaminya..

Jika benar dia adalah jodohku yang telah Engkau tetapkan di luh mahfuz maka anugerahkan kami peyambung generasi yang beriman, bertaqwa dan taat kepada ajaran Mu, didiklah hati mereka untuk mengenal Allah dan Rasulnya..

Jika benar dia adalah jodohku yang telah Engkau tetapkan di luh mahfuz maka kurniakanlah kebahagiaan serta kejayaan kepada rumahtangga yang akan kami bina ini didunia dan akhirat.. jadikanlah kami orang-orang yang bersyukur diatas segala pemberian olehMu ya Allah..
Kami berserah segalanya kepada Mu, kerana Engkau lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hubungan kami ini..amin ya rabbal alamin.





Friday, 27 January 2012

Segalanya tentang SIHIR - Ustazah Dato’ Dr Fatima Zahra




Ni nota yang sempat dicatatkan dari kelas Ustazah Dr Fatma El-Zahra. Beliau bercakap mengenai sihir. Sambungan dari kelas beliau sebelum ini.
Dr. Fatma amanahkan anak murid dia untuk sampaikan kepada kaum keluarga dan sahabat handai. Jadi, saya nak kongsi pengetahuan ini dengan semua.memandangkan kita semua boleh terdedah dengan perbuatan sihir ni setiap hari.

Sihir ni perbuatan jin dan syaitan, dan daripada manusia yang mahu merosakkan orang lain sbb dengki, sakit hati, cemburu. Manusia ni pergi kat tukang sihir atau lebih dikenali sbg bomoh atau pawang. Tukang sihir ni guna khidmat jin dan syaitan akan menyuruh tukang sihir ni buat sesuatu balik untuk jin/syaitan ni. Contohnya, jin/syaitan ni suruh tukang sihir ni kencing pada Al_Quran, baru dia mahu berkhidmat dengan tukang sihir ni.

Bagaimana kita nak tahu orang yang kita ‘minta tolong’ tu adalah tukang sihir?

1. Bomoh ni akan minta gambar, songkok, kain pelikat/kain batik, asam limau, telur, dan mungkin juga tarikh lahir.

2. Bomoh ni akan minta binatang ‘pelik’ seperti ayam hitam ke, kambing putih ke dan lain-lain.

3. Meraka membaca Quran dengan mempersendakan ayat tersebut. Laju dan tidak jelas. Sebenarnya mereka mencampuradukkan/ menterbalikkan ayat-ayat Al-Quran dan masukkan nama jin/syaitan di antara ayat-ayat yang dibaca tu.

4. Mereka itu kotor, kuku kotor, pakaian bau busuk. tidak seperti orang orang yang mengamalkan Islam. Akibat orang cari tukang sihir - telah kufur kepada Rasulullah. Sbb cara ini menunjukkan kamu percaya ada orang yang tahu perkara ghaib dan itu adalah haram. Sedangkan Rasulullah berkata cuma Allah saja yang tahu tentang ilmu ghaib, bukan pawang tersebut yang ada ilmu tu.

Bagaimana kita tahu kena sihir?

1.        Tak boleh tidur malam
2.        Suka ketawa sendiri
3.        Tak suka mandi
4.        Suka makan banyak. sebenarnya makan untuk dua jenis makhluk - sendiri + jin!!
5.        Suka duduk dalam bilik air lama-lama.
6.        Boleh cakap bahasa "asing" secara tiba-tiba.

 
Bagaimana Hendak Mencegah Sihir?

1.  Bacalah 3x selepas solat subuh dan 3x selepas maghrib - baca kuat, bukan baca dalam hati! 


Maasyaa Allahukaana wamaalam yasyaklam yakun Walaa haulawala quwata illabillahi ‘aliiyil ‘azhiim” 


Maksudnya: Apa yang Tuhan kehendaki akan berlaku. Apa yang Tuhan tidak restui tidak akan berlaku. Tidak ada upaya melainkan kehendak Allah.


Bacalah secara lafaz, jangan baca di hati, agar jin/syaitan lari dari rumah kita. Bayangkan rumah yang tiada syaitan dan jin, tiada perasaan marah, takdelah asyik nak gaduh sesama ahli keluarga betul tak?
Kadang-kadang kita terjatuh, atau  bila anak-anak kita tiba-tiba terjatuh, jangan hanya ketawa. Cepat -cepat baca 3 Qul dan ayat di atas dan gosok badan. Jin tak akan masuk dalam badan.

2. Turut perintah Allah.
Antaranya: Mandi hadas besar bila haid kering. Jangan tunggu lepas satu hari baru nak mandi hadas. kadang-kadang kita suka melengahkan mandi hadas ni. Same la jugak mandi junub. Kita dikelilingi syaitan! Jangan sediakan sarapan
 dalam keadaan junub! Bahaya!

3. Lebihkan zikir.
Ayatul Kursi - mengiringi tiap waktu solat fardhu.
Surah Al Baqarah - baca di rumah 1 hari, 3 hari syaitan tak masuk rumah.Baca sebagai wirid harian ayat 285 yang bermula dari “Aamanarasul. …” Doa Rasulullah untuk tiap perbuatan seperti doa masuk tandas, keluar tandas, menghadap cermin, doa makan.
Note! :
 Tempat syaitan rehat ialah dilubang tandas. Jangan duduk lama di situ. Dah habis ‘bisnes’ keluar la ye.. ubah tabiat suka baca suratkhabar atau majalah dalam jamban! lagi, jangan menyanyi dalam tandas! Jin boleh menyerang kita melalui cermin. Oleh itu lindungi diri sendiri dengan membaca doa ketika menghadap cermin.

4. Jangan bagi anak-anak keluar waktu maghrib. Jin dan syaitan byk di taman-taman, halaman rumah, padang . Jadi, pastikan kita tahu anak-anak kita berada bila masuk waktu maghrib. Kita suka buang sampah waktu maghrib.

5. Seelok-eloknya ada tamar di rumah, terutama buah tamar dari Mekah or Madinah. Jin dan syaitan tak suka tamar dari Mekah dan Madinah. Makan 7 biji tamar Ajwa atau tamar dari Madinah tiap pagi.

6. Tiap malam sebelum tidur dan tiap pagi baca 3 Qul, tiup ke tangan dan sapu seluruh tubuh. Boleh baca dan niatkan sebagai zikir bila datang haid.

7. Sebaik-baiknya usaha untuk mencari tempat sihir dan buangnya. Ayat khas untuk mencari tempat sihir - surah Al-Kauthar.

8. Muhasabah diri, bertaubat dan banyak beristighfar. Gangguan tu mungkin kesan dari perbuatan kita sendiri.


Mencegah dan Berubat Orang kena Sihir

1. Letakkan tangan di tempat yang sakit di tubuh dan baca: 


Bismillaahi (3x)
A ‘uudzu bi ‘iizzatillaahi waqudrotihi min syarrimaa ajidu wa uhaadziru

Ertinya: Dengan menyebut nama Allah. Saya berlindung dengan kekuasaan Allah dan ketentuanNya dari kejahatan sakit yang saya rasakan dan saya khuatirkan.

2. Bacalah ayat di atas 7 kali.

3. Kemudian baca doa:



  ”Allahumma robbannaasi adzhibil baksa. Isyfi antasysyaafii laasyaifaa-aillaa syifaa uka. Syifaa-an laa yughaadiru saqomaa”

Ertinya: Ya Allah, Tuhan manusia, lenyapkankanlah penyakit ini. Sembuhkanlah, Engkau jualah Tuhan yang menyembuhkan penyakit yang tiada kesembuhan mel ain kan kesembuhanMu. Dengan kesembuhan yang tiada ditambah penyakit lagi.

Merawat Orang yang Kena Sihir

1. Ambil 7 helai daun bidara (daun ini diguna buat mandi mayat- jin takut daun bidara!), dan ditumbuk atau digiling . ianya sebagai simbol untuk menghancurkan perbuatan jin. Sambil giling daun-daun bidara ini, baca :

                   1.  Ayatul Kursi
                   2. Al-Kafirun ( Qulya ayyuhal kafiruun..)
                   3. Qul ~ Ahad
                   4. Qul ~ Falaq
                   5. Qul ~ Naas
                   6. Surah Yunus ayat 81
                   7. Surah A’Raf ayat 120-121



Daun bidara yang siap digiling tadi dicampurkan dengan air.. dan diberi minum tiga kali tegukan kepada orang yang terkena sihir kemudian baki airnya itu dibuat mandi.. insyaallah akan hilang sihirnya. 


p/s : sama-sama kita berkongsi ilmu dengan saudara seagama kita, moga ianya berguna..insyaallah..terima kasih kepada sahabat yang telah berkongsi dan memberi ilmu ini kepada saya..moga Allah membalasnya dengan kebaikkan..amin.