Thursday, 8 November 2012

Kaf alif win.

Kahwin?? klu org bujang cm sy ni bila cakap pasal kahwin mesti rase cm nak lari je dari org ramai, tambah-tambah plak nk masuk musim cuti sekolah, faham-faham je la ye..mesti lagi ramai orang akan tnye pasal nikah kahwin ni kan..hehe.

so jom kite tngok soalan yang biasa diajukan kepada si bujang..hehe (^_^)v

* dah besar dah sekarang bile nk kawin?
* sepupu awak dah kawin, awak ble lagi nk kawin?
* ermm..xrse nk kawin lagi ke? kwn awak sume dah beranak pinak dah pun.. (soalan ni paling xske n nyampah rse cm nk cili-cili je mlut ko joyah..hehe)

tapi kan bile dah kawin len plak soalan dia..

* dah ade 'isi' ke blm? erkk..
* anak dah brape org? 
* xnk tmbah anak lagi ke?

bila anak-anak dah besar plak, orang akan tnye..

* ble ank ko nk kwin?
* ble nak timang cucu?
* brape orang cucu awak senah?

kadang-kadang bile fikir kan..asyik soalan yang same je kan..pi mai pi mai tang tu jgk..soalan yg tak lapuk dek ujan tak lekang dek mulut..hehe. tolong lah jangan tanye cmtu dah, ce tukar sikit soalan tu cth:

* jom kite p umrah sme2 nk x? masa muda cmni la kte nk wat ibadat senang xterikat dgn mne-mne pihak lagi..

Kan sedap ckit tinge ni mendengarnye..hehe. wahai sedara sedari, sy sebagai wakil orang bujangan bkn xnk kawin lagi.. tapi belum sampai mse je lagi untuk kami berkahwin. perkahwinan ni bukan mcm kite main pondok-pondok mse kecik2 dulu. kite perlu dalami dulu ilmu rumahtangga..cmne nk jadi suami/isteri yg soleh/ah..kene belajar jugak cmne nk atasi tekanan apabila dah berumahtangga,walaupun sy blum berkuarga lagi tapi sdikit sebanyak perlu tahu bagaimana nk atasi masalah tersebut.cmne nk jadi ibu/bapa yang baik dan bertanggungjawab..kalau nk taip kt sni mmg banyak tau.selain tu perkara paling UTAMA (siap bold lagi tu,menunjukkan betapa pentingnye perkara tersebut) perlu tahu ape tujuan dan matlamat sesebuah perkahwinan, bukan main hentam je ikut org lain kawin kta nk kawin jgk tapi xtau ape sebenarnye tujuan kite kawin bkn ape tkut xbrape lame kawin dah mula pukul gendang tarian inang or mak yong..susah kite wey..hehe

tambah plak nk cari calon yang sesuai pun bukan mcm beli sayur ngan apek bukan khairul fahmi che mat ye..hehe. ala,apek cine tu la.kite kne kaji selidik dulu latar belakang dia, cara hidup dia mcmana, adakah dia seorang yg bertanggungjawab, hormat org tua dan xpanas baran..takut nanti dah kawin dgn kite2 skali jadi bara sbb slalu kena bakor ngan dia.hehe. Pesanan Rasulullah s.a.w kpd umatnye.. "dinikahi wanita itu dengan empat perkara kerana hartanya,kecantikannya,keturunannya serta agamanya dan hendakklah engkau memilihnya kerana agamanya nescaya kamu akan berbahagia" ..so ingat jangan dilihat sesorang itu dari segi luaran shja ye..tgk jgak cara dia menjaga agamanya. Bidadari dunia pun kena tgk jgk tau bakal suami kite tu cmne orangnya. SELAMAT PENGANTIN BARU untuk bakal pengantin sekalian.semoga kalian hidup bahagia di dunia dan akhirat..amin.


pinjam gambar dari google, suke tgk ustaz Don dan Husna. mge perkahwinan mereka kekal hingga akhir hayat dan bertemu kembali di taman firdausi..amin
                                   .


p/s : mak ayah, restuilah k.ngah utk berkahwin dgn lelaki yang k.ngah suke ye..hehe. v(^_^)v