Friday, 1 June 2012

Aku dan Dia.


“ kenapa semua orang pandang aku cmtu? ade yang tak kena ke.. rasanya semua ok, baju ok menutup aurat..nak kata aku pakai make up tebal rasanya pagi tadi aku hanya sapu bedak dan calit lip ice je.. tapi kenapa mereka pandang aku macam ada sesuatu yang tak kena.." baik aku tanya pada Saadiah sebab dia lebih arif tentang bab-bab ni.. fikirku sendirian.

Assalamualaikum.. selamat pagi Diah.. awak sihat tak?hehehe..saja tanya cmtu wlaupun dah nampak  depan mata yang kawan tu teramat la sihatnye.. waalaikumussalan, pagi.. ko ni kan kalau xnyakat aku tak boleh agaknya msti ada je perkara yang nk di usik.. kalau aku tak sihat xde plak aku nk dtg keje..hehe. kami tergelak sama-sama.  Diah, ko dah minum ke? Jom p minum, aku belanja ko pagi ni.. haa, ni msti ada sesuatu ni.. nk bodek aku la ni kan..usik Diah.  Mana ada..aku ikhlas ni bukan senang aku nk belanja orang hanya insan yg terpilih je yg dapat tau..hehehe.

Diah, aku nak tanya cikit la.. aku nk ko bagi pendapat yg jjur ye.. apa pandangan ko kat aku? aku tetiba jadi perasan la, knapa ramai tengok aku macam aku ni xde idung n mulut..huhu.. padahal aku rasa diri aku ni ok jer.. apa yang xkena ek..amik ko Diah rupe-rupenya kawan ko ni seorang persan orangnya..hehe. Diah tetiba terbeliak biji mata, tercekek ke minah ni? Makan ketupat dan rendang macam hidangan di hari raya la  plak.. hehe. Ko ni soalan.. siapa yg tengok ko cmtu bagitau kt aku biar aku korek biji mata dia..hehe. ok la aku jwab ni ko dengar ye.. ni pendapat jujur aku ye tentang diri ko tu cik kiah..hehehe. pertama sekali aku tengok ko memang cukup menjaga tentang aurat ni semua jadi aku rasa mungkin mereka yang tengok tu sebenarnya rasa kagum dengan penampilan diri ko.. yeke ko ni Diah,orang lain pun aku tengok tutup aurat jgak apa yang peliknya.. ko ni kan kiah, bagi la aku habiskan penjelasan aku dulu..sekarang ni memang ramai yg menutup aurat tapi bukan keseluruhannya mereka tutup..ada yg pakai tudung tapi mendedahkan apa yg x patut dia dedahkan..pakai tudung tapi masih lagi boleh mendatangkan fitnah..faham tak maksud aku..ujar Diah. Maksud ko pakai tudung tapi masih lagi menampakkan  dua “poket”  yg kt depan tu kan..hahaha. kami sama-sama tergelak..ko ni Kiah suke-suke hati je ye panggil “poket”.. ala.. bukan salah pun..hehe. kalau nk bincang pasal ni kan smpai bila-bila pun x abis..ada saja alasan yg diberi.. bak kata pepatah kalau nk seribu daya taknak seribu dalih.. x salah kita berfesyen sebenarnya,tapi yang utama ialah tepati syariat yg telah digariskan oleh agama.. ni ada yg pakai tudung tapi mendedahkan sebahagian auratnye..tunjuk pada orang ramai yg mereka up2date..fesyen terbuka sana, terbelah kat sini. Semua ni adalah cara orang kafir nk menjatuhkan agama kita. Semua ini kita dapat lihat pada zaman sekarang dan sedang melular dikalangan kita. Jika melihat perempuan yg menutup aurat dengan sempurna pasti ada mata yg memandang.. kolotnya pemakaian dia..kan sekarang dah byk fesyen terkini, tak up2date lansung la. Tepuk dada tanya diri sendiri fesyen yg bagaimanakah yg kita nk ikut..? sebab ini semua akan memberi kesan kepada kehidupan kita diakhirat nanti.. so Kiah ni adalah pendapat aku, aku rase dah jadi macam ustazah la pulak.hehe..mereka yg tengok ko tu mempunyai dua pemikiran, satu mereka fikir ada lagi rupanya perempuan yg x tergoda dengan fesyen zaman sekarang dan tetap istiqomah dalam memelihara aurat seorang muslimah..pemikiran kedua, ada lagi rupenye perempuan yg masih lagi berfikiran kolot cmtu kan, xmau update langsung dengan fesyen sekarang..apa-apa pun kita masih x boleh nak halang dari mereka berfikiran cmtu kan.. yg penting sekarang kita jaga aurat kita dengan baik ye.. Dah la jom masuk ofis.. ko taknak keje ke? Hehe..Diah, terima kasih ye sebab bagi pendapat yg ikhlas utk aku..moga Allah tetapkan hati aku ni untuk istiqomah dengan cara aku sendiri..amin.





p/s : cara pemakaian muslimah yang sebenar.
** pinjam gmbar dari google




 p/s : pada muslimah yg memberi alasan seperti itu patut fikir di akhirat nanti alasan yg bagaimanakah nanti harus diberi kpd Allah. bersyukur la kerana ada orang yg masih syg kpd kita.
** pinjam gambar dari google jugak.