Friday, 16 December 2011

Renungan.

Setiap orang pasti mempunyai pandangan masing-masing tidak semestinya ia searus dengan pemikiran kita..
berlapang dada lah dengan setiap ucapan dan pandangan mereka..

Monday, 28 November 2011

Solat Sunat Istikharah..


Solat Sunat Istikharah adalah sejenis solat sunat yang dipraktikkan oleh sebahagian besar masyarakat Muslim. Tujuan utama didirikan solat ini adalah untuk meminta petunjuk yang baik dari Allah. Orang Muslim biasanya yang berada dalam keadaan dilema untuk menentukan pilihan yang sebenar dan tepat, ataupun apabila seseorang muslim itu dalam keadaan ragu-ragu, samada perkara yang dihajatinya atau yang diputusknanya itu akan membawa kepada kebaikan, atau keburukan jika ia memilihnya.
Waktu terbaik untuk mengerjakan Solat Sunat Istikharah adalah pada 2/3 malam terakhir. Solat Sunat Istikharah ini dilakukan sebanyak 2 rakaat.

Dalil Solat Sunat Istikharah

Menurut hadis daripada Jabir bin ‘Abdillah r.a, beliau berkata: Rasulullah pernah mengajarkan Istikharah kepada kami dalam segala urusan, sebagaimana baginda mengajar kami surah dari Al-Quran. Baginda bersabda:

إِذَا هَمَّ أَحَدُكُمْ بِالأَمْرِ فَلْيَرْكَعْ رَكْعَتَيْنِ مِنْغَيْرِ الْفَرِيضَةِ ثُمَّ لِيَقُلْ:


Maksudnya: Jika salah seorang di antara kalian berkeinginan keras melakukan sesuatu, hendaklah dia mengerjakan solat dua rakaat yang bukan solat fardu kemudian membaca doa:




اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ وَأَسْتَقْدِرُكَبِقُدْرَتِكَ وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ
فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلاَ أَقْدِرُ وَتَعْلَمُ وَلاَ أَعْلَمُ وَأَنْتَ عَلاَّمُالْغُيُوبِ
اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ خَيْرٌ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي
أَوْ قَالَ: عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ
فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ
وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي
أَوْ قَالَ: فِي عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ
فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ وَاقْدُرْ لِي الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ أَرْضِنِي.

Maksudnya:



Ya Allah, sesungguhnya aku memohon petunjuk kepada-Mu dengan ilmu-Mu, memohon ketetapan dengan kekuasaan-Mu, dan aku memohon kurniaan-Mu yang sangat agung kerana sesungguhnya Engkau berkuasa sedang aku tidak berkuasa sama sekali, Engkau mengetahui sedangkan aku tidak, dan Engkau yang mengetahui hal yang ghaib. Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa urusan ini (lalu menyebutkan secara langsung urusan yang dimaksudkan) lebih baik bagi diriku dalam agama, kehidupan dan akhir urusanku - atau mengucapkan: baik dalam waktu yang dekat mahupun yang akan datang - maka tetapkanlah ia bagiku dan mudahkanlah ia untukku. Kemudian, berikan berkah kepadaku dalam menjalankannya. Jika Engkau mengetahui bahawa urusan ini buruk bagiku dalam agama, kehidupan dan akhir urusanku - atau mengucapkan: baik dalam waktu yang dekat mahupun yang akan datang - maka jauhkanlah urusan itu dariku dan jauhkanlah aku darinya, serta tetapkanlah yang baik itu bagiku di mana pun kebaikan itu berada. Kemudian, jadikanlah aku orang yang redha dengan ketetapan tersebut.




Thursday, 3 November 2011

Assalamualaikum wbt..

Lama btl x up date blog nie..hehe..sibuk memanjang mne sempat nk up date..so hari ni keje kurang..blh la up date blog sy nie..insyaallah. =)

Friday, 29 July 2011

Salam Ramadhan..

INSYAALLAH..MINGGU DEPAN  KITA AKAN MULA BERPUASA..SEMPENA BULAN SUCI RAMADHAN NI, SAYA  INGIN MEMOHON AMPUN DAN MAAF ATAS SEGALA KESILAPAN SELAMA KALIAN MENGENALI SAYA..MUNGKIN ADA PERTUTURAN, SENDA & GURAUAN SAYA YANG MENGGURIS HATI KALIAN SEMUA…MAAF ZAHIR & BATIN….

SEMOGA KITA DAPAT MENJALANI IBADAH PUASA DENGAN BAIK DAN LANCAR SERTA DIBERKATI DAN DIRAHMATI ALLAH S.W.T. INSYAALLAH…


Doa-doa di bulan Ramadhan.

Hari ke 1
“Ya Allah, jadikanlah puasaku, puasa orang benar-benar berpuasa. Dan ibadah malamku, ibadah orang benar-benar mengerjakan ibadah. Dan jagalah aku dari tidurnya orang yang lalai. Hapuskanlah dosaku wahai Tuhan sekalian alam. Dan Ampunilah aku wahai Tuhan maha pengampun daripada segala dosa.”


Hari ke 2
“Ya Allah, dekatkan aku kepada keredaan Mu dan jauhkan aku daripada kemurkaan serta balasan Mu. Berilah aku kemampuan membaca ayat-ayat Mu dengan rahmat Mu, wahai Tuhan Maha Pengasih”


Hari ke 3
“Ya Allah limpahkan aku dengan kecerdikan fikiran dan kewaspadaan serta jauhkan aku daripada kebodohan dan kesesatan. Sediakan bahagian ku daripada kebaikan yang kau turunkan., demi kemurahan Mu, wahai Tuhan Maha Pemurah daripada segala dermawan.”


Hari ke 4
“Ya Allah berilah kekuatan kepada ku untuk melaksanakan perintah Mu dan berilah aku kemanisan
berzikir. Berilah aku kekuatan melahirkan kesyukuran dengan kemuliaan Mu. Dan jagalah aku dengan jagaan dan perlindungan Mu, wahai Tuhan Maha Melihat.”


Hari Ke 5
“Ya Allah, tempatkan aku di kalangan orang yang sentiasa memohon keampunan. Jadikanlah aku hamba Mu yang saleh serta jadikanlah aku di kalangan auliya’ (orang yang mendapat keutamaan Mu) yang hampir di sisi Mu dengan kelembutan Mu, wahai Tuhan yang Maha pengasih daripada segala pengasih.”


Hari Ke 6
“Ya Allah, janganlah aku dihina kerana perbuatan maksiat ku kepada Mu dan janganlah menyeksa ku dengan balasan Mu. Jauhkan aku daripada sesuatu yang boleh
mendatangkan kemurkaan Mu, dengan anugerah dan bantuan Mu, wahai kemuncak keinginan orang yang berkeinginan.”


Hari Ke 7
“Ya Allah bantulah aku untuk mengerjakan puasa dan ibadah malamnya. Jauhkanlah aku daripada dosa-dosanya. Dan berilah aku zikir untuk mengingati Mu secara berterusan, dengan taufik (petunjuk) Mu wahai pemberi petunjuk kepada orang yang sesat.”


Hari Ke 8
“Ya Allah, berilah aku rezeki berupa kasih sayang kepada anak-anak yatim, pemberi makanan, penyebar salam dan bergaul dengan mulia, dengan kemuliaan Mu tempat berlindung orang yang berharap.”


Hari Ke 9
“Ya Allah, sediakan bagi ku sebahagian daripada keluasan rahmat Mu. Berilah aku petunjuk dengan ajaran-ajaran Mu. Bimbinglah aku menuju keredaan Mu yang penuh dengan kecintaan Mu, wahai harapan orang yang merindu.”


Hari Ke 10
“Ya Allah, jadikan aku di antara orang bertawakal kepada Mu dan jadikan aku di kalangan orang yang menang di sisi Mu. Ya Allah, jadikan aku di kalangan orang yang dekat di sisi Mu. Dengan ihsan Mu wahai tempat tuju orang yang memohon.”


Hari Ke 11
“Ya Allah, tanamkan dalam diri ku kecintaan melakukan kebaikan dan kebencian melakukan perbuatan maksiat serta fasik. Ya Allah jauhkan ku daripada kemurkaan Mu dan seksaan api neraka, dengan pertolongan Mu wahai Tuhan yang menolong orang memerlukan pertolongan.”


Hari Ke 12
“Ya Allah, hiasilah diri ku dengan penutup dan kesucian. Tutuplah diri ku dengan pakaian kesederhanaan dan kerelaan. Tempatkan aku di jalan keadilan dan keikhlasan. Amankan diri ku daripada setiap perkara yang aku takut, dengan penjagaan Mu, wahai penjaga orang yang takut.”


Hari Ke 13
“Ya Allah, bersihkan diri ku daripada kekotoran dan kehinaan. Berilah kesabaran kepada ku untuk menerima segala ketentuan. Berilah kemampuan kepada ku untuk bertakwa dan bergaul dengan orang baik, dengan bantuan Mu wahai pengharap orang yang miskin.”


Hari Ke 14
“Ya Allah, jangan aku dihukum disebabkan kekeliruan yang ku lakukan. Ampunkan aku daripada kesalahan dan kebodohan. Janganlah kau jadikan diri ku sasaran bala dan malapetaka, dengan kemuliaan Mu wahai kemuliaan kaum Muslimin.”


Hari Ke 15
“Ya Allah limpahkan rezeki kepada ku berupa ketaatan orang yang khusyuk. Lapangkan dada ku dengan taubat orang yang menyesal, dengan keamanan Mu wahai keamanan orang yang takut.”


Hari Ke 16
“Ya Allah, berilah kemampuan kepada ku untuk menjalani kehidupan seperti mana kehidupan orang baik. Jauhkan bagi ku kehidupan orang yang melakukan kejahatan. Lindungilah aku dengan rahmat Mu hingga ke alam akhirat, demi ketuhanan Mu wahai Tuhan sekalian alam.”


Hari Ke 17
“Ya Allah, tunjukkan bagi ku amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita-cita ku, wahai Tuhan yang Maha Mengetahui segala keperluan tanpa ungkapan permohonan. Wahai yang Maha Mengetahui segala yang ada dalam hati sekalian makhluk. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad dan keluarga baginda yang suci.”


Hari Ke 18
“Ya Allah, sedarkan aku untuk mencari keberkatan. Terangkan hati ku secerah cahaya dan bimbinglah aku serta anggota ku untuk mengikuti segala ajaran Mu, dengan cahaya Mu wahai penerang hati orang yang bijak.”


Hari Ke 19
“Ya Allah, penuhkan bahagian ku dengan keberkatan dan mudahkan bagi ku menuju ke arah kebaikan. Jangan kau jauhkan aku daripada ketenteraman kebaikan, wahai pemberi petunjuk kepada kebenaran.”


Hari Ke 20
“Ya Allah, bukakan bagi ku pintu-pintu syurga dan tutupkan bagiku pintu-pintu neraka. Berilah kemampuan kepada ku untuk membaca ayat-ayat suci al-Quran, wahai pemberi ketenangan dalam hati orang beriman.”


Hari Ke 21
“Ya Allah, berilah aku petunjuk untuk mendapat keredaan Mu. Janganlah engkau biarkan syaitan menguasai diri ku. Jadikan syurga tempat tinggal dan berehat bagi ku, wahai pelaksana keperluan orang meminta.”


Hari Ke 22
“Ya Allah, bukakan bagi ku pintu kelebihan dan turunkan bagi ku keberkatan mu. Berilah kepada ku untuk melakukan sesuatu yang mendatangkan keredaan Mu dan tempatkan aku dalam syurga Mu yang luas, wahai penjawab doa orang dalam kesempitan.”


Hari Ke 23
“Ya Allah bersihkan aku daripada segala dosa dan jauhkan diri ku daripada keaiban serta tanamkan ketakwaan dalam hati ku, wahai pengampun kesalahan orang yang berdosa.”


Hari Ke 24
“Ya Allah, aku bermohon kepada Mu perkara yang mendatangkan keredaan Mu. Aku berlindung dengan Mu daripada perkara yang mendatangkan kemarahan Mu dan aku bermohon kepada Mu kemampuan untuk mentaati Mu serta menghindari kemaksiatan terhadap Mu, wahai pemberi kepada yang meminta.”


Hari Ke 25
“Ya Allah, jadikan aku orang yang menyintai auliya’ Mu dan memusuhi musuh Mu. Jadikan aku pengikut sunnah nabi Mu, wahai penjaga hati para Nabi.”


Hari Ke 26
“Ya Allah, jadikan usaha ku sebagai usaha yang sentiasa disyukuri, dosa-dosa ku sebagai dosa yang diampuni, kebaikan ku sebagai kebaikan yang diterima dan keaiban ku sebagai keaiban yang ditutupi, wahai Tuhan Maha Mendengar daripada semua pendengar.”


Hari Ke 27
“Ya Allah, berilah rezeki berbentuk ganjaran Lailatul Qadar kepada ku, ubahkan perkara sulit menjadi mudah, makbulkan permintaan maaf ku dan hapuskan dosa serta kesalahan ku, wahai Tuhan Maha Penyayang kepada hamba soleh.”


Hari Ke 28
“Ya Allah, penuhkan hidup ku dengan amalan sunnah dan muliakan aku dengan diterimanya semua permintaan, wahai Tuhan yang tidak disibukkan oleh permintaan orang meminta.”


Hari Ke 29
“Ya Allah, hiasilah aku dengan rahmat Mu dan berikanlah aku petunjuk serta penjagaan Mu. Bersihkan hati ku dengan fitnah, wahai pengasih kepada hamba yang beriman.”


Hari Ke 30
“Ya Allah, jadikan puasa ku disertai dengan rasa syukur dan diterima oleh Mu melalui jalan keredaan Mu serta keredaan rasul Mu, cabangnya yang kukuh dan kekuatan keberkatan, demi kenabian Muhamad saw dan keluarga baginda yang suci dan segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam..



Wednesday, 27 July 2011

Renungan.

Rezeki Allah ada dimana-mana.

Bukti Allah Maha Adil terhadap semua ciptaanNya..

Peristiwa : tengahari tdi..wktu lunch..


Ada kwn dpt rezeki yg dia sendiri xjangka..walau dia non-muslim tapi dia ingt tu adalah rzeki yg Tuhan bagi..rse mcm nk dakwah kt dia.hehe...tapi sy pun kekurangan ilmu agama dan masih lagi dlm usaha utk mendalami ilmu tersebut..dan apa yg blh sy usahakan adalah doakan supaya Allah memberi ptunjuk kepadanya utk beriman pada tuhan yg satu iaitu Allah..insyallah.

Wednesday, 20 July 2011

Cicak oh cicak..

Mati terkepit kt celah pintu tandas..eeei,xske kt hewan nie..geli nengoknye..ade kenangan klakor n ngeri ngan cicak nie..

Peristiwa : Masa sekolah,dlm bilik hostel.

Waktu malam,tengah baring-baring ngan member tgk ade cicak kt siling..cicak tu btl2 duk bertentangan ngan kami..pastu sy ade ckp ngan member kt sbelah..mmber sy mse tu ngah baca buku..nmpk x cicak tu,cmne klu ttbe cicak tu jatuh atas kita ko nk lari x?member sy jwb..jgn la ckp cmtu,kita wat xtau dah la..aku rse cicak tu xkn jtuh ats kita nie..mata sy terkebil-kebil tgk gelagat cicak tu yg nmpk  gembira semacam je..pastu kan..haha..hape dikate..dah ditakdirkan allah cicak yg gembira tadi jatuh kedebuk atas ktorang..mak aii melompat sume..slimut yg sy pegang tu abis dicmpak ke bawah..wohoho..cm nk runtuh katil double decker tu..haha.,lupe bgtau sy ngan member tu baring kt ktil tingkat atas..hehe..nk tergelak tgk member sy yg tu..cm hape tah dia mlompat..cicak tu pun xtau kemana dia menghilang..sy amik smule slimut yg dibaling tadi kibas kuat-kuat kot2 ade melekat kt slimut tu..member yg bring sbelah sy tadi langsung xnaik dah atas ktil tu utk mlm tu..hehe..yg sy xleh lupa member sy tu siap goyang-goyang kepala dia tkut cicak tu duk menyorok dlm rambut dia..hahaha..haduhai..kesian sungguh la..member tu salahkan sy,ktenye sy xsyg mlut coz ckp cmtu..hehe.


Peristiwa : rumah,kt tandas.

Kejadian ni terjadi wktu mlm gk..klu dah mnum air byk sgt tmbah lak mkn buah tembikai..ape akn jadi?hehe..haa,btl la tu..byangkan mse tu dah la xthan nk buang air yang terlebih tu..kuak pintu tandas xperasan ade hewan tu kt celah pintu tu..pastu slamber je la ttup pintu tu..dgn hayunan yang berkelajuan 30km/j utk ttup pintu tandas tu dh kira agak laju la..pastu terdengar bunyi yg pelik…kuak smule pintu tandas tu tgk..amek ko..dah terpenyek dh kt celah pintu tu..ngeri btl la nengoknye mse tu..trus terbantut nk buang air yg terlebih tadi tu..pe lagi terpekik terlolong la sorg2 kt tandas tu..panggil hero-hero yg ggah perkasa untuk buang "cicak penyek"  tu..huhu..eeei,teringt lagi cmne keadaannye tu..dari kpale smpai ke setengah ekor tu terkepit celah pintu..dh jdi cm yg slalu korg tgk tu la..geli wey..pastu ekor yg tinggal ckit tu tergedik-gedik bergerak ke kiri ke kanan..aduhai..bdn ni ttbe je menggeliat cm org mnari break dance..hehe..rse cm nk tercabut jntung ni tgk keadaan cicak tu..rse nk terbuek..rambut ni plak rse terpacak tinggi cm galah..tuhan je yg tahu cmne perasaan sy mse tu..huhu..ni sume cicak punye psal..xske sgt2 kt cicak ni..paling yg sy xblh lupa bunyi yg dihasilkan oleh cicak dan pintu tu ble berganding bahu bersama-sama..kkeepraaakkk..abis patah sume tulang yg ade dibdn cicak tu..adoi,sadis btl bnyinye..tapi bkn salah sy..maafkan sy en cicak..sy xtau kamu sembunyi kt celah pintu tu..pastu skang dh jdi kebiasaan dah sblm msuk tandas tu intai dlu ade ktdk cicak yg main sembunyi2 kt celah pintu tu klu ade amik penyapu halau cicak tu p jauh2..hehe..susah klu jmpe cicak dlm tandas ni..dia blh bantutkan proses penyahtinjaan ni..mak slalu pesan jgn tahan lama-lama nnti jadi batu kt dalam tu sapa yg susah..mreka dan kuarga mreka jgk..hehe.


Peristiwa : ofis,kt tandas lagi..

Ni cter dia laen ckit..pelik btl la..ngape la cicak ni suke sgt duk dlm tandas..jgn-jgn cicak tu dh diupah org kot utk skodeng org yg msuk tandas tu..hehe..penah tau terfikir mybe ade org jhat pasang kamera tersembunyi kt cicak tu..mula terfikir nk halau cicak tu ngan air yela dh penyapu xde dlm tandas tu..inisiatif ngan air je la..tapi kan klu cicak tu terjatuh kt lantai sy nk lari ke mana??takkan nk rempuh je pintu tandas tu..hehe..tandas tu dh la kecik je..haha..hish,ape yg kamu karutkan ni..wakaka..ok tinggal cter psal kamera tersembunyi tu..balik pada citer asal..cmni,satu hari tu sy msuk tandas cm bese la..ape-ape sume tu..ternmpk sekor cicak ni bertempek kt dinding tu sy halau gne isyarat mulut dia xlari pun..pastu sy jdi pelik knape cicak ni xmo lari..rupe2nye,cicak tu bkn sebarangan cicak tau..cicak tu skang dlm kategori ‘ibu-ibu mengandung’ tau..patut la nmpk ade wjah-wjah keibuan kt cicak tu..haha..maaf ye,sy gne ayt tu untuk menunjukkan bhwa cicak tu skang cm xtakut kt org or musuh-musuh..dia tetap akn bela ank dia xkire ape yg akn terjadi..berani kan..mse tu sy nmpak ade dua biji telur kt perut dia..nmpk putih-putih je kt perut dia tu..hehe..mse mula-mula sy tgk ibu cicak tu bdn dia kaler gelap..lame2 tu dah tkar kaler jdi kaler putih versi cicak la..dah salin kulit gamaknye.perut dia pun dh mkin besar..sy tkut klu2 cicak tu ‘bersalin’ dlm tandas tu,sy xnk tgk nnti sy pengsan..hehe..cm la cicak tu besor sgt..pndai2 la dia cari tempat nk bertelur..xkn ditunjuknye dpn awk cmne dia nk bertelur..hehe..pastu kan ade plak geng-geng cicak tu bwak mkanan utk ibu ngandung tu..bgus kan kejesama antre cicak-cicak ni..dr apa yg sy tgk kan hewan ni xpenting diri sendiri,mereka sntiase tolong mnolong antre stu sama lain..tu apa yg sy dpt lihat dari perlakuan cicak..kdang-kdang terfikir knape Allah ciptakan cicak ni ek?ade hkmahnye tersendiri kan..Allah xkn jadikan sesuatu itu sia-sia melainkan utk kita berfikir,mengambil pengajaran dan iktibar serta melihat kebesaran Allah di alam ini..wallahualam..


Sekian saja crite cicak dari sy..tapi walau mcm mne pun sy mmg geli ngan cicak ni..xblh duk lama-lama ngan cicak ni..seriau skali rasanya..huhuhu..mse duk taip citer cicak ni pun rse cm semacam je..eeei,goliden..hehe..xpasal-pasal letak gmbar cicak man ni..layan je la..hihi..






   

Tuesday, 19 July 2011

ape la..

nothing to display..hehe..xde citer best la..sje gatal tangan nk menaip kt blog nie..

Friday, 15 July 2011

Siti Khadijah.

Siti Khadijah Binti Khuwailid ra(Ummul Mu’minin petama)Siti Khadijah Binti Khuwailid (Ummul Mu’minin petama) dalam hayat baginda Rasulullah junjungan Nabi Muhammad s.a.w.Nama penuhnya : Siti Khadijah binti khuwailid bin Asad bin Abdul Uzza bin Qushai, dari golongan pembesar Mekah.
Tarikh lahir : Ada riwayat mengatakan beliau telah dilahirkan pada tahun 68 sebelum hijrah. Iaitu sebelum Tahun Gajah kira-kira lima belas tahun. Tahun Gajah itu ialah tahun dimana Rasulullah s.a.w dilahirkan.Usia nabi Muhammad s.a.w ketika dia berkahwin dengan Siti Khadijah ialah 25 tahun, manakala usia Siti Khadijah pula ketika itu 40 tahun.Siti Khadijah sebagai Ummul Mu’minin pertama mempunyai keistimewaan2 tersendiri, berbeza dari sekalian isteri-isteri nabi yang lain.
Keistimewaan Siti Khadijah itu penting dan menonjol sekali.Dia adalah seorang wanita yang jelitawan, mempunyai harta kekayaan, tergolong antara orang2 yang ternama di Makkah.Keturunannya mulia, dari sebelah ayahnya berakhir kepada Qushai.Dari sebelah ibunya, yang bernama Fatimah bersambung kepada Za’idah bin Al-Asham bin Harm bin Rawahah.Siti Khadijah r.a telah hidup bersama-sama Rasulullah s.a.w. yang mulia itu selama 24 tahun.
Disepanjang masa ini, Siti Khadijah r.a tetap menjadi suri rumahtangga, dan kekal terus menjadi isteri yang satu-satunya kepada Nabi s.a.w. Nabi Muhammad s.a.w tidak berkahwin lagi, melainkan setelah Siti Khadijah r.a wafat dalam usia 64 tahun dan 6 bulan. Apabila Siti Khadijah r.a wafat, Nabi Muhammad s.a.w sendiri telah mengangkatnya dengan tangannya yang mulia dan meletakkannya ke dalam liang lahadnya.Siti Khadijah r.a telah melahirkan bagi nabi 6 orang anak. Padahal isterinya yang terkemudian tidak seorang pun mendapatkan anak bagi Nabi s.a.w. Siti Khadijah menanggung berbagai2 penderitaan bersama-sama Rasulullah s.a.w. dalam penyeruannya kepada Islam.
Dia juga telah merasakan bersama2 Rasulullah kepiluan maut ketika menghadapi kewafatan dua orang anak lelakinya, yang bernama Qasim dan Abdullah. Yang lain ialah 4 puteri iaitu:ZainabRuqaiyahUmmi kaltsumFatimah RadhiAllahu anhunna.Di dalam sejarah islam siti khadijah r.a dikira orang pertama beriman dengan seruan Nabi Muhammad s.a.w.Setelah wafatnya Siti Khadijah r.a Ummul mu’minin pertama, bermulalah peringkat baru yang lain yang dihadapi oleh rasulullah saw. Kaum Quraisy sudah tidak ada orang yang akan disegani lagi, sesudah kewafatan Abu Talib dan siti khadijah.
Maka orang-orang Makkah semakin buas menimpakan kesusahan dan penganiayaan dengan sewenang-wenangnya ke atas kaum muslimin.Nama Siti Khadijah r.a tetap hidup suci dan segar dalam ingatan Rasulullah s.a.w. baginda sentiasa menyebut2 Siti Khadijah r.a sehingga menimbulkan rasa cemburu pada Siti Aisyah r.a.Ramai pengkaji sejarah merumuskan, bahawa perkahwinan rasulullah saw. dengan seorang isteri yang berusia lebih tua dari usia baginda dan yang telah menjadi dua kali janda, mengandungi banyak hikmat yang tersembunyi, yang mana jika baginda beristeri dengan seorang wanita yang lebih muda, mungkin isteri itu tidak mampu menanggung seperti hal-hal yang ditanggung oleh Siti Khadijah Binti Khuwailid itu.
Pengalaman dan kesabaran seorang wanita yang lebih umurnya itu tentu sekali telah banyak menolong siti Khadijah r.a sebagai isteri nabi di dalam keadaan masa yang serba rumit dan penuh dengan krisis itu.Moga-moga Allah akan membalas segala kebaikannya, merahmatinya dan meridhainya.Amin. Ya Allah

Siti Hajar.

Dalam bahang terik mentari, di tengah-tengah padang pasir yang kering kontang, Nabi Ibrahim a.s. terus menunggang unta bersama Siti Hajar. Walaupun perjalanan agak sukar, namun hal itu tidak memberi kesan kepada mereka. Yang lebih diharapkannya ialah ketabahan hati untuk meninggalkan Siti Hajar dan bayinya di bumi gersang itu. 

Sepanjang perjalanan, dikuatkan hatinya untuk terus bertawakal. Dia yakin, Allah tidak akan menganiaya hamba-hamba-Nya. Pasti ada hikmah di sebalik perintah itu. Setelah lebih kurang 6 bulan perjalanan, tibalah mereka di Makkah. Nabi Ibrahim memilih salah sebuah lembah di tengah-tengah
padang pasir. Nabi Ibrahim a.s. turun dari untanya dan mengikat tali unta di sebatang pokok tamar. 

Bahang sinaran matahari bukan kepalang. Tekaknya yang dari tadi kehausan, sedikitpun tidak diendahkannya. Yang difikirkannya, bagaimanakah cara memberitahu isterinya tentang perintah Allah SWT itu. Sepanjang perjalanan tadi lidahnya seolah-olah kelu untuk berkata-kata. 

Setelah Siti Hajar diturunkan, tanpa berlengah lagi Nabi Ibrahim a.s. bersiap sedia untuk pergi. Apabila Siti Hajar melihat perlakuan suaminya, yang bergegas-gegas mahu pergi, ditariknya jubah suaminya sambil merayu-rayu : "Wahai suamiku, apakah aku akan ditinggalkan bersama anakmu di sini?" 

Tanpa memandang wajah isterinya yang dicintainya, Nabi Ibrahim a.s. hanya mampu menganggukkan kepala. ""Oh... kiranya kerana dosaku menyebabkan engkau bertindak begini, ampunkanlah aku. Aku tak sanggup ditinggalkan di tengah-tengah
padang pasir yang kering kontang ini." 
"Tidak wahai isteriku, bukan kerana dosamu..." 
"Kalau bukan kerana dosaku, bagaimana dengan anak ini... Anak ini tidak tahu apa-apa. Tergamakkah engkau meninggalkannya?" 

Hati Nabi Ibrahim a.s bagai disayat-sayat. Pilu dan pedih hatinya, hanya Allah SWT yang tahu. "Tidak, bukan itu maksudku. Tapi apa dayaku... ketahuilah, ini semua adalah perintah Allah SWT." 

Bila disebut ia perintah Allah SWT, Siti Hajar terdiam. Kelu lidahnya untuk terus merayu. Terbayang olehnya penderitaan yang bakal dihadapi sendirian nanti. Dia yakin kalau tidak kerana perintah Allah SWT, masakan sanggup suaminya meninggalkan dia serta anaknya di situ. Dia sedaya upaya menguatkan pergantungan dan pertolongan kepada Allah SWT. Namun hatinya masih tertanya-tanya, apakah hikmah di sebalik perintah Allah SWT itu? 

Sewaktu gelodak hatinya semakin memuncak, dengan rahmat Allah SWT, disingkapkan penglihatan Siti Hajar ke suatu masa akan datang. Digambarkan tempat itu nantinya akan didatangi oleh manusia dari serata pelusuk dunia, yang berduyun-duyun datang untuk membesarkan Allah SWT. Melihat peristiwa itu, terpujuklah hatinya. Cinta dengan ALlah, dengan menegakkan agama-Nya, perlukan pengorbanan... 

Lalu dengan hati yang berat tetapi penuh keyakinan, Siti Hajar berkata kepada suaminya : "Jika benar ia adalah perintah Allah SWT, tinggalkanlah kami di sini. Aku redha ditinggalkan" suara Siti Hajar mantap sambil mengesat air matanya yang berlinangan.

Ditabahkan hatinya dengan berkata : "Tentang keselamatan kami, serahkanlah urusan itu kepada Allah SWT. Pasti Dia akan membela kami. Masakan Dia menganiaya kami yang lemah ini." 

Siti Hajar menggenggam tangan suaminya. Kemudian dikucupnya, minta redha di atas segala perbuatannya selama mereka bersama. "Cuma...," katanya lagi, "doakanlah agar datang pembelaan Allah SWT kepada kami." 

Nabi Ibrahim a.s sangat terharu dan bersyukur. Isterinya Siti Hajar memang wanita terpilih. Dia segera mengangkat tangannya untuk berdoa : "Ya Tuhan kami, aku tinggalkan anak dan isteriku di
padang pasir yang tandus tanpa pohon berkayu dan buah-buahan. Ya Tuhan kami, teguhkanlah hati mereka dengan mendirikan sembahyang, jadikanlah hati manusia tertarik kepada mereka, kurniakanlah rezeki pada mereka dari buah-buahan mudah-mudahan mereka bersyukur kepada-Mu. 

Menitis airmatanya mendoakan keselamatan anak dan isteri yang dicintai. Hati suami mana yang sanggup meninggalkan anak dan isteri di
padang pasir tandus yang sejauh enam bulan perjalanan dari tempat tinggalnya. Namun atas keyakinan yang padu pada janji Allah SWT, ditunaikan juga perintah Allah SWT walaupun risiko yang bakal dihadapi adalah besar. Selesai berdoa, tanpa menoleh ke arah isteri dan anaknya, Nabi Ibrahim a.s terus meninggalkan tempat itu dengan menyerahkan mereka terus kepada Allah SWT. Tinggallah Siti Hajar bersama anaknya yang masih merah di dalam pelukannya. Diiringi pemergian suaminya dengan linangan air mata dan syukur. Ditabahkan hati untuk menerima segala kemungkinan yang akan berlaku. 

Tidak lama selepas pemergian Nabi Ibrahim a.s, bekalan makanan dan minuman pun habis. Air susunya juga telah kering sama sekali. Anaknya Ismail a.s menangis kehausan. Siti Hajar hampir buntu. Di mana hendak diusahakannya air di tengah
padang pasir yang kering kontang itu? Sedang dia mencari-cari sumber air, dilihatnya dari jauh seperti ada air bertakung. Dia berlari ke arah sumber air itu. Tetapi apa yang dilihatnya hanyalah fatamorgana. Namun SIti Hajar tidak berputus asa. Dari tempat lain dia ternampak seolah-olah di tempat di mana anaknya diletakkan memancar sumber mata air. Diapun segera berlari ke arah anaknya. Tetapi sungguh malang, yang dilihatnya adalah fatamorgana. Tanpa disedari dia telah berulang-alik sebanyak tujuh kali antara dua bukit, Safa dan Marwa untuk mencari sumber air. 

Walaupun tubuhnya telah keletihan berlari ke
sana ke mari mencari sumber air, namun tiada tanda-tanda dia akan mendapat air. Sedangkan anak yang telah kehausan itu terus menangis sambil menghentak-hentakkan kakinya ke bumi. Tiba-tiba dengan rahmat Allah SWT, sedang Siti Hajar mencari-cari air, terpancutlah air dari dalam bumi di hujung kaki anaknya Ismail a.s. Waktu itu gembiranya hati Siti Hajar bukan kepalang. Dia pun mengambil air itu dan terkeluar dari mulutnya, "Zami, zami, zami.." yang bermaksud, berkumpullah, kumpullah. Seolah-olah dia berkata kepada air itu, "Berkumpullah untuk anakku." 

Selepas peristiwa itu, kabilah-kabilah yang berlalu akan berhenti untuk mengambil air.
Ada pula yang terus bermastautin di lembah Bakkah (Mekah) kerana dekat dengan sumber air itu. Begitulah kehendak Allah SWT. Sengaja didatangkan sebab musabab untuk menjadikan Islam gemilang dan Mekah menjadi tumpuan manusia untuk berdatangan. 

Ya, Siti Hajar, seorang wanita solehah yang merupakan isteri Nabi yang paling dicintai ALlah SWT, adalah perintis kepada semua peristiwa itu, hingga Makkah sekarang menjadi tempat yang paling diberkati dan aman. 

Wednesday, 13 July 2011

La tahzan.



Ya Allah, dunia yang Engkau hamparkan ini indah, tetapi durinya sering menusuk. Nikmat yang Kau berikan takkan dapat untukku menghitungnya. Tetapi ya Allah, hambaMu ini sering alpa dan lena dek buaian mimpi yang tak sudah. Ya Allah, ujian yang Engkau berikan terasa begitu memeritkan, kadangkala ianya menguji kesabaran dan keimananku yang terkadang nipis, senipis kulit bawang. Ya Allah, jika ini ujian yang pantas untukku lalui, bantulah aku. Agar aku tidak tersasar dari jalanMu. Agar aku bisa bersyukur dengan ujianMu ini ya Allah.

Buat insan yang diuji, bersabarlah, sesungguhnya Allah bersama-sama kamu. Percayalah, Allah mendengar segala tangisan dan kesedihanmu itu. Ingatlah ujian Allah ini bukan satu penyiksaan, tetapi hakikatnya engkaulah insan yang terpilih. Engkaulah insan yang layak menerima rahmat dan keredhaanNya, sekiranya engkau sabar dan redha. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah, ayat 214:


Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).


Terimalah takdir yang telah ditetapkan Allah untukmu wahai insan. Terimalah dengan hati yang terbuka, berlapang dadalah kamu dengan segala ketentuanNya. Kerana pasti akan ada kemanisan disebalik kepahitan yang engkau rasai.Wahai insan yang diuji, jangan sekali engkau merasa keseorangan. Sungguh, Allah sentiasa bersamamu. Setiap derita yang engkau lalui itu sering diiringi rahmat ujianNya, maka bersabarlah dan tabahlah. Firman Allah dalam surah Al-Furqan, ayat 20:

Dan Kami tidak mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad) melainkan orang-orang yang tentu makan minum dan berjalan di pasar-pasar, dan Kami jadikan sebahagian dari kamu sebagai ujian dan cubaan bagi sebahagian yang lain, supaya ternyata adakah kamu dapat bersabar (menghadapi ujian itu)? Dan (ingatlah) adalah Tuhanmu sentiasa Melihat (akan keadaan makhluk-makhlukNya).

Untuk insan yang diuji, sedang ramai teman-temanmu yang lalai diuji dengan kesenangan dan kekayaan mereka, tetapi engkau diuji dengan derita dan kesengsaraan. Sedarkah engkau wahai insan terpilih, engkaulah yang bertuah dan beruntung, kerana ujian yang diberikanNya membuatkan Engkau semakin dekat denganNya.Tidakkah engkau melihatnya? Tidakkah engkau menyedarinya? Bersyukurlah, bersyukurlah, bersyukurlah wahai insan yang dikasihi Allah.

Rintihan hatiku.

Hidup ini penuh dengan tanda tanya..
Apa sebenarnya yang tertulis pada qadar kita..?
Apa yang sebenarnya Allah rancangkan utk kita..?
Apa yang kita akan tempuhi..?
Apa yang kita akan hadapi..?
Bagaimana rentak kehidupan yang kita akan lalui..?
Bahagiakah kita..?
Atau hanya menanggung derita disebabkan kesilapan yang lampau..?

Sesungguhnya Allah itu Maha Adil, Maha Mengetahui dan Maha Mendengar..
Segala pujian adalah untuk Allah..
Siapakah kita untuk bertanya tentang perjalanan hidup ini..
Ini adalah bukti bahawa kita adalah insan yang lemah..
Tidak ada upaya menguruskan hidup ini tanpa keizinan dariNya..

Jika mahukan ketenangan dalam hidup ini..
Serahkan segala perkara yang tidak mampu kita hadapi kepada Allah..
Allah pasti akan mengaturnya dengan baik sekali..
Kerana Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya..
Bergantung harap lah kepada Allah, kerana Allah itu sebaik-baik penolong bagi kita..

Ya Allah,
Kami memohon kepada Mu diberikan segala kebaikan kepada kami..
Jangan sesekali menguji kami dengan sesuatu perkara yang luar dari kemampuan kami..
Lindungilah kami dari membuat zalim pada diri sendiri..
Berikanlah petunjuk kepada kami ke jalan yang benar dan lurus..
Dan janganlah Engkau pesongkan hati kami setelah diberikan petunjuk..
Jadikan lah kami hamba yang sentiasa mengingati dan bersyukur pada Mu..

Ya Allah,
Sesungguhnya kami adalah hambaMu yang lemah..
Berikanlah kekuatan kepada kami untuk menghadapi ujian dari Mu..
Berikanlah pertolongan kepada kami ya Allah,kerana Engakau lah sebaik-baik penolong bagi kami..

Ya Allah,
Berikanlah kejayaan serta kebahagiaan kepada kami di dunia dan akhirat..
Dan kepadaMu kami berserah diri..amin..amin ya rabbal alamin..


 



p/s : kpd semua silent reader blog ni..sama-sama la kita berdoa kpd Allah semoga dipermudahkan segala urusan dan perjalanan hidup ini..insyaallah.

Tuesday, 12 July 2011

Renungan bersama.

Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s


Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.


Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.


Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.


Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.


Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.


Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.


Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.


Siapakah org yg KEDEKUT ?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar ilmu ini dan tidak berkongsi pada orang lain.

Monday, 4 July 2011

Buhsan..bosan la.

Bile bosan xde keje nk wat..xde org nk dikacau..xde org nk cari pasal n dicari pasal..hehe..maka terhasillah sebuah karya agung ini..jeng..jeng..jenggggg..






tidur..hehe.



Hahaha..tegelak sorang-sorang wei..teruk btl la..gmbar ni bos yg tangkap..ktorang xsedar mse tu..pastu bgun-bgun tgk ade email msuk..title email tu “memang member ketat,sehati sejiwa” klik kt email tu bos ade taip..


“Tak percaya?

Tengoklah gambar……….

gaya tidur pun sama!!

Juga terdapat di Facebook   ka!ka!ka! ”


Dlm hati ni rse malu pun ade..kiki..tpi ngantok punye pasal hentam je la..sebenarnye gmbar ni bos yang tngkap tahun lepas..dan jadi kenangan manis jgk la kt ktorang sbb bkn senang tau nk hasilkn karya cmtu tau..hahaha..klu mk ayh ktorang tgk ni msti gelak guling-guling smpai ke kndang kambing kt lakang umah..hahaha..xsenonoh btl la..dh lame simpan gmbor ni..xpenah pun sy publish kt sape-sape n kt wall mne-mne tetapi hari ini dlm sejarah gmbar ni dah terpublish kt blog nie..wakaka..xterfikir plak bos pun sporting cmtu skali..haha..yang xtahannye tu pakai baju same kaler.tdung je beza..tapi dah seakan-akan dah..hehe..teruk2x..tau x..sy tido aritu mmg lena gilas..siap mimpi lagi tu,bergaduh ngan driver sbb driver beli biskut xkongsi ngan sy..hahaha..memang dahsyat la penangan dari tido nie..dah nk wat cmne..mlm2 slalu t’jge..sbb ank kambing nangis ibu dia xlayan dia..ibu kambing tu xde wajah keibuan sbb tu wat ank dia cmtu..hehehe..gurau2 je wei,jgn pecaye plak.


Xde la,sy nie mmg dari blaja dlu cmni..tengahari je mmg akn lelap sekejap..nk refresh smule bdn nie..dah setengah hari gune kan msti nk kne charge smule..baru bertenaga nk smbung wat aktiviti lagi smpai ke ptg..dh keje skang ni masih lagi t’bawa-bawa amalan tu..kdg2 pkse jgk diri ni utk bertahan tapi kdg-kdg tu xberjaya akhirnye t’lentok jgk..hehe.dlm islam pun ade anjurkan umatnye utk berehat/lelap sekejap wktu tengahari kan so xsalah klu kite amalkan jgk tido ditengahari ni tapi jgn la t’lebih..tdo la dlm 15-30minit..tu yg dianjurkan la dan xblh melebihi daripada satu jam..klu terlebih jadi lain plak..akn jdi kurang semangat,bad mood n mcm-mcm lagi..so selamat beristirehat ditengahari.. =)


Kt sni sy ade pinjam keratan artikel dari Blog rasmi ulul albab dari MRSM gemencheh mengenai tido diwaktu tengahari..

“Islam mempunyai pandangan tertentu tentang tidur tengahari. Ia dianggap sebagai sunnah dan bukan sebagai suatu yang keji. Tidurnya hanya sekejap. Tujuannya adalah untuk kesegaran tubuh badan agar dapat dimanfaatkan untuk melaksanakan amal dan ibadah yang berkualiti. Dewasa ini, berpandukan kajian-kajian saintifik, tidur sekejap di waktu siang (day napping), terutamanya pada waktu tengahari, didapati amat berkesan untuk mempertingkatkan tenaga, tumpuan dan akhirnya produktiviti pekerja-pekerja. Baru-baru ini satu kajian 25 tahun tentang kesan tidur ke atas negara-negara industri dan pasca-industri telah mendapati bahawa “92.5% pekerja-pekerja yang berkesempatan tidur di waktu tengahari, mempunyai daya kreativiti yang lebih tinggi. Daya kemampuan mereka untuk menyelesaikan
 masalah juga meningkat. Semua ini pastinya meningkatkan produktiviti.” (Napping News: ‘Scientific Proof Confirms: Napping Enhances Worker Productivity,’ from eFuse)”

Friday, 1 July 2011

Hati.

Kenapa ttbe rse geram??
Hati ni xbaik btl la..knape awk rse cmtu ah..awk kne ingt kte ni geram-geram kt org..org lain xgeram kt kite ke..
Ce cari ape msalah and puncanye dlu sblm nk geram-geram kt org..awk ni hati..leh wat mood sy kurang baik je..
Ok mule ngan langkah pertama..kite knal pasti masalah dlu ye..ape msalahnye..hurmm,rsenye start dari pagi td kot..ngah drive pastu jmpe org yg manners nye rendah sgt-sgt..suke-suke hati je redah cmtu je..rse cm nk langgar je bontot kete dia..ingat dia sorang je ke yg lalu atas jln tu..penunggang motor pun sme..mntang-mntang la dia ada byar roadtax suke hati la nk tunggang cmne pun..kjap-kjap duk tepi,pastu duk tengah plak pastu ketepi..tpi bkn btl2 tepi..ni klu duk cmtu mmg cnfirm kne follow ikut blakang smpai la ke tempat yang dia nk p..nk lintas kang ade plak yang tersadai kt tepi jln tu haa..geram-geram.. ok dah tau dah ape masalahnyekan..skang cube cari puncanye plak..punca,punca api ek?hehe..bkn-bkn tapi punca dtgnye masalah tu..ok,puncanye senang je..xde sikap berdisiplin ats jln,xde sikap tolak ansur,penting diri sendiri..come on bro n sis..xbest la cmtu..sbb klu kte wat cmtu mood baik org lain ttbe je hilang..masuk perasaan geram,marah..muke pun berkerut,mulut plak pungpang2x nk marah punye psal..hehe..No-no itu sume blh menyebabkan muka kite cpt berkedut ye..huhu..sapu krim putar byk-byk pun xjadi tegang jgk..sbb salah gune krim la..hehehe..org gne la krim utk menegangkan kulit..ni yg  gne krim putar watpe..hehe..so pnyelesaiannye ialah..jln kaki je la nk p keje...xpun suh org lain hntor..hehe,bior dia plak rse cmne yg kite rse..hehe..aci ketidok..?


Sooo..soley2x..hehe..hati,awk dh perpuas jntung lum..xmo la geram-geram..xbaik utk kesihatan la..sy xnk sakit hati..ble sy sakit hati,ttbe sy rse sebak n susah nk bernafas..ble rse susah nk bernafas..sy xtau nk wat cmne..sapu minyak angin ok ckit kot..tarik nafas pjg-pjg..lepas..pastu fkir yg positif sume..mybe ade sbb knape jdi cmtukan..sbb kite manusia ni akn mlakukan ssuatu sumenye bersebab..klu yg xde sbb tu mybe pmikiran org tu krg okey kot..opss,sorry..hehe.


hati ni organ yg paling istimewa diberikan oleh Allah kpd hmbaNya..drp hati la sesuatu yg baik atau buruk akn dizahirkan..dan drp hati jgk la kita dpt menilai keikhlasan seseorang..jaga lah hati kita supaya tidak ada unsur-unsur negative didlmnye..if jadi apa-apa perlu berfikiran positif..masukkan yg baik-baik dlm hati ni..tapi jgn lupa jaga la jgk hati org lain ye..biar same-same hati kita sihat..hehe..tapikan bgi sy dlm byk-byk perkara menjaga hati n perasaan org amat la susah..hehe..org lain xkan berfikir seperti yang kite fkirkan..dan kite xkan berfikir seperti org lain fikirkan..uniknye ciptaan Allah.



p/s: sy ni pun kdg-kdg terlost control jgk sbb ikutkan hati ye la dh lama duk pendam lama-lama "lahar gunung berapi" pun menyembur la..hehe..pas terluah segalenye baru rse nyesal cmpur bersalah n cpt-cpt mntak maaf..manusia xde yang sempurna..baik cm mne skali pun ketidaksempurnaannye tu tetap ade..so sesuai ngan fitrah kejadian manusia utk saling lengkap melengkapi antre satu sama lain.

Wednesday, 29 June 2011

Keje oh keje..sukenye dpt keje..

(untuk minggu sy jage movement)

Saya tak suke hari isnin..hari yang paling xbest,start gne otak..kne wat planning keje..kol sne kol sni..
Saya tak suke hari selasa..sibuk,nk kne settle keje kdg2 smpai mlm..
Saya tak suke hari rabu..sibuk lagi.
Saya tak suka hari khamis..pun masih sibuk.
Saya suka hari jumaat..sbb hari tu hari akhir sy jdi operation utk mnggu tu.
Saya suka hari sabtu..sbb hari tu byk agenda yg sy nk buat..hihi
Saya suka hari ahad..sbb blh berehat lagi,tpi time mlm tu sy xske sbb kne keje esoknye tu..huhu


(utk minggu sy jage admin)

Saya tak bpe suke hari isnin..sbb masuk2 keje cm blur2 je sbb xtau ape yg jdi hari sabtu dan ahad,
Saya suke hari selasa..sbb blh balik awal,kul lima tu..hehe
Saya suke hari rabu..sbb blh p pasar mlm klu balik awal..hehe
Saya suke hari khamis..sbb wat keje separuh then tinggal keje tu smbung hari jumaat plak..
Saya jadi kurang okey ngan hari jumaat..sbb pagi2 masuk kne meeting dlu,pastu order dari customer sume masuk..kne wat itu,kne wat ini..kdang2 balik lewat..huhu
Saya tak suke hari sabtu..sbb kene keje,kdg2 tu bawak smpai ke hari ahad.
Hari ahad klu kne monitor pagi2 dah riuh wey..jap2 ade org kol..jap2 ade org panggil ngan walkie-talkie..huhu..xbestnye,dah la wat keje tu kt umah..mne pegi life saya..huarghhhh…



So..soley2x..haha..bersyukur la wahai manusia kerana kamu mempunyai hari-hariharimau..hihihi..saya kt bhagian logistics ni kne kawal haulage punye movement..kt sni ade dua org operation..dan setiap minggu kami berdua gilir-gilir wat keje..klu minggu ni sy jage movement.minggu dpan plak sy kne jage admin..dan begitu lah seterusnya selagi saya bekerja disini..best ke xbest ke kne hadapi jgk..sebab sekarang kite xblh pilih keje tapi keje yg memilih kite..btl2x..hehe..adoi la..

Monday, 27 June 2011

Hari yang indah..hehe.

Hehe..masih segar lagi diingatan ni..tanggal keramat yg tak akan dilupakan..25/6/2011..penuh ngan kenangan yang manis..haha..manis la sgt..tapi ape-ape pun sy tetap bersyukur sbb dpt alami pengalaman cmni..hehe.


Pagi tu seperti biase la,bgun mndi b’siap nk p keje..dlm ati ni dah t’detik dah rse kurang yakin ngan kete yg akn sy pandu tu..hehe,tapi xpela..perasaan je tu..lalala..ok smpai kt garaj check tayar ape sume yg nmpk dimata..bkak pntu kete start enjin pastu nmpk benda yg cm familiar je kt meter minyak tu rupe-rupenye fuel warning bernyala la wei..hehehe..ptut la rse cm dompet dlm handbag tu cm mlompat-lompat je..duit xsabor nk kuar,nk sdekahkan kt stesen minyak..tapi mse tu sy xtau ape nk terjadi sbb mengikut pedoman sy selama ni klu minyak dah tinggal takat tu masih lagi sempat nk p stesen minyak yg berhampiran..pastu jln kuar umah benti beli kuih jap kt gerai tepi jln dan masih berada dlm kawasan kg sy la..then smbung perjalanan,tekan minyak cm biase la,pastu kuar simpang nk ke jalan besar tu ttbe je meter sume down..alamak,panik…nsib baik kete tu msih bergerak cpt-cpt bgi signal park kt tepi jln besar tu..pastu try start enjin lagi xblh..cpt-cpt amik hepon dlm hndbeg kol k.long xangkat,kol ayh plak xangkat..tgk kt hepon bteri tinggal 2 bar je..cpt-cpt send msj kt satu dunia yg sy dlm kesusahan..huhu..tapi malangnye dorang xnengok pun..sy plak duk tercongok dlm kete tu mne la tau kot-kot ade org blh bntu,terserempak ngan org kite knal ke..ape ke kan..kan..hehe..klakor-klakor..mse tu sy rse cm duk dalam mimpi je..”eh,biar btl aku ke ni yg duk dlm kete nie”..rse cm hape ntah..tgk jam dah kul 8 suku..senyum kelat je,masuk ofis lmbat..huhu.prasaan mse tu cm nk nangis je..geram rse,ni sbb bdk bertuah tu pnye pasal la sy tercongok dlm kete tu..hari jumaat tu mak ckp nk gune kete tu pastu bagi je la kan..pastu tah cmne bdk bertuah tu dpt kunci trus kuar ngan geng-geng dia..smpaikan sy balik keje tmpang kawan haritu..huhu..dia sdap je amik kete tah p pusing mne balik umah bwak tngki kosong..sape yang kene sy jugak jdi mangsanye..tapi xpela,think positive ade la tu sebabnye smpai sy sendri pun xtau ape sebabnye..hehe..dlm hati ni doa byk-byk mntk la ade org bersimpati kt sy..tapi..hampa..sy decide nk kuar dari kete tu nk bertenggek kt tepi jalan plak la mne tau kot-kot ade org kite kenal leh tahan mntk bantuan tgk-tgkkn kete tu..lama-lama duk tunggu ade nmpk penunggang motosikal yg sy pun biase tgk kelibat dia tu..ttbe dia benti kt kete tu..”hai cik adik manis blh berkenalan??”..hehehe..tidakkk…itu dialog sampingan semata-mata..dialog sebenar dia adalah..”k.ngah,bkpe kete ni??”org ganu la katekang..ttbe je mate k.ngah dia ni berair..bnjir melimpah-ruah..huarghhh..nangis..xleh tahan dah mse tu..pastu dia ngan gentleman je amik kunci start enjin,check itu check ini..dah nmpk cm foreman dah..hihi..pastu dia tnye sy..”mu nok gi keje dok?”..sy angguk je,xleh nk ckp wei..sore tersekat kt kerongkong king kong nie..pstu naik la motor,aduh..leh bayang tak,xyah bayang pun xpe..hehe..org pakai skirt naik motor..ehem2,bkn skirt pendek ye..skirt labuh la..xkuase nk nanggungnye..ajak balik umah..salin pakai suor..hehe..baru ok klu naik motor..merempit la hari tu..laju oooo,berkibar-kibar ekor tdung kt lakang..hehe.cm xsesuai je..tapi xpela yg penting smpai ofis dgn slamat..alhmdulillah..trima kasih adikku.. =)


Smpai ofis kul 9 pagi..xpenah selewat tu p keje..hehe..msuk ofis on sume perkakas letrik ape sume la,pastu start wat keje..driver sume dah kuar wat keje masing-masing..ade charger kt ofis cas hepon kjap..pastu on hepon tu tgk kt seratus msj msuk..tipu je..hehe..tapi byk jgk la msj msuk kt sepuluh msj dlm satu masa....bip-bip..treet..bkak tgk u have (2)miscalls from teeeet,msuk lagi msj “dah sampai ofis lum?”..bukak msj lgi..”sori,k.long bru tgk msj”..hehe..byk lgi la..tapi xpela…sume dah berlaku n dah settle dah pun..tgh-tgh syok wat keje bekalan letrik plak ttbe putus,alamak byk bnde lum settle lagi ni..pastu amik walkie-talkie monitor movement container n driver..kt kul doblas steng baru ade letrik..pkir-pkir duk fkir xyah balik lagi la sbb klu wat balik keje kt umah mmg xjadi la wat kejenye..ngah syok wat keje driver plak panggil “control,tayar lori sy pancit..langsung xde angin ni..cmne..skang sy ade kt depot nk pick up kontena..” huhu..kne fkir lagi..wat kputusan panggil tyreman p depot tkar tyar..pastu dpt panggilan dari customer “helo,sy nk bgitau nie,kotena yg kapal 26/6/11 dah blh hntr ye..” hadui,knape la dia xmintak ble kapal nk blayar je..cnfirm ngan org depot dorg ckp “kita bkak smpai kul 1 je arini..” ttbe sy naik angin xpasal-pasal..”awk nie,wat la keje cm kami jgk smpai ke ptg..ni tdk sibuk nk balik awal..awk ingt ktorang ni byk sgt ke lori nk tunggu kt tmpat awk sume..dah la ade driver mc la,lori breakdown lagi..awk ingt senang ke nk kumpul sume lori nie??”..kan dah kene marah..huhu..mntk maaf,sy xsengaja marah kt awk..last-last org depot tu ckp,”xpela,cmni la sy tunggu smpai settle sume baru ktorang balik..ok?”..haa,cmtu la..sy stuju.dorg ni klu kte garang ckit baru la nk beralah ktdk xdenye nk tunggu..hehe..maaf skali lagi ye.wat keje smpai la settle..klu 5 ptg baru balik..adik yg jemput..dlm perjalanan balik umah..otak nie duk fkir..msti ayah marah kt sy nnti sbb xalert langsung ngan keadaan..huhu..tapi smpai umah xkne marah pun..rse lebih lega..hehe..alhmdulillah..



p/s : lupe nk bgitau,kuih yg sy beli tu wat mkn smpai ke ptg..trima kasih kt mak cik yg wat "jemput pisang" yg besar pada aritu..mmg kenyang..hehe.

Wednesday, 22 June 2011

Cara jawab telefon yg betul..hihi 8(^_^)8

‘’Sebenarnye cara menjawab tepon yang kite amalkan adelah salah...dan
kebanyakannye sama..terpikir kah anda untuk menjawab dengan jawapan yang
betul. Jadi disini kite akan cube untuk menukarkan jawapannye (tak le
korang boring sangat kalu jadi operator).‘’



1. Soalan: haloo, may i speak to bedah please?
Jawapan: maap.sini bukan balai polis.


2. Soalan: haloo, siapa disana?
Jawapan: ntah. saya kat sini,mane le saya tau sape kat sane..

3. Soalan: haloo, boleh saya bercakap ngan bapak awak?
Jawapan: nak cakap cakap je ler. buat ape tanye saya.

4. Soalan: haloo, boleh sambungkan ke nombor 323?
Jawapan: maap cik,nombor tak boleh disambung,hanye boleh dicampur.

5. Soalan: haloo, mak ade rumah?
Jawapan: mak takde rumah.bapak ade pasal rumah ni bapak yang beli.

6. Soalan: haloo timah, buat ape tu?
Jawapan:
kan
ke saya tengah bercakap ngan awak kat tepon ni..

7. Soalan: boleh saya bercakap ngan siti?
Jawapan: maap.nombor yang anda dail tidak mahu memberikan
perkhidmatannye... time kacih.

8. Soalan: haloo, tolong panggilkan samad. saya nak bercakap dengannye.
Jawapan: sila panggil sendiri.saya sibuk.maap

9. Soalan: halloo......
Jawapan: haloo. pusat sakit mental disini. anda ingin mendaftar?

10. Soalan: haloo, saya nak tumpang bertanya...
Jawapan: maap. ini bukan kaunter pertanyaan.

11. Soalan: haloo, betul ke ini nombor 3234412?
Jawapan: sila dail sekali lagi. kalau saya masih menjawab betul le
tu.

12. Soalan: assalammualaikum...
Jawapan: waalaikummussalam..(tupp!..terus letak tepon.salam kite
wajib jawab)

p/s : tapikan kne tgk plak la cmne org tu,watnye bos yg kol xpasal2 dpt warning letter..hehe

Thursday, 16 June 2011

Kelebihan surah Al-mulk.

Surah Al Mulk adalah surah keamanan dan keselamatan, kerana ia menyelamatkan pembaca-pembacanya dari siksa kubur. Sejarah telah membuktikan seperti yang berlaku di zaman Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam. Ibnu Abbas menceritakan:

"Pernah suatu ketika setengah para sahabat berkhemah di atas kubur. Mereka sebenarnya tidak menyangka tempat itu adalah kubur. Setelah beberapa ketika berada di dalam khemah, mereka tiba-tiba terdengar suara orang membaca Surah Al Mulk dari mula hinggalah akhirnya. Suara itu datangnya dari dalam tanah. Tahulah mereka, sebenarnya mereka sedang berkhemah di atas kubur. Kemudian hal itu diadukan kepada Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam lalu baginda bersabda yang bermaksud:

"Surah Al Mulk adalah surah pelepasan kerana ia menghindar pembacanya dari azab neraka."

Meskipun begitu, Surah Al Mulk juga mempunyai kelebihan-kelebihan yang lain. Di sini penulis bentangkan sebahagian daripadanya sahaja. Diantaranya:

1. Abu Hurairah meriwayatkan hadis, katanya yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran itu, ada satu surah yang mengandungi 30 ayat, ia mensyafaat bagi lelaki yang membacanya. Maka selagi mana lelaki itu membacanya, selagi itu pula ia meminta ampun unutuknya. Surah itu ialah surah Al Mulk."

2. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Surah Al Mulk itu memelihara dan menghindarkan pembacanya dari azab kubur."

3. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Aku sungguh gembira, sekiranya orang mukmin sentiasa membaca surah Al Mulk sehingga seolah-olah surah itu tertulis di dalam hatinya."

4. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk setiap malam, diselamatkannya dari azab kubur."

5. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesiapa membaca surah Al Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai pengganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir.

6. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga."

7. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sebahagian surah-surah yang terdapat di dalam Al-Quran ada satu surah yang mengandungi 30 ayat. Surah itu surah Al Mulk. Ia memberi syafaat kepada orang yang membacanya dengan mengeluarkannya dari Neraka dan memasukkannya ke dalam Syurga."

8. Ulama berkata: "Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam tidak akan beradu melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk."

9. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Al Mulk itu melepaskan pengamal-pengamalnya dari kena azab. Ia akan bersoal jawab pada hari kiamat di hadapan tuhan kerana menuntut kelepasan mereka yang mengamalkannya dari azab api Neraka."

10. Saiyidina 'Ali berkata: "Barangsiapa mengamalkan surah Al Mulk, nescaya dibawa ia pada hari kiamat di atas sayap malaikat serta wajahnya yang cantik seperti nabi Yusuf."

11. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Yasin dan surah Al Mulk terkandung di dalamnya beberapa rahsia dan kelebihan. Barangsiapa mengamalkannya nescaya ia mendapat rahsia-rahsia dan kelebihan-kelebihan itu serta dikasihi oleh semua manusia dan juga menjadi hebat pada pandangan makhluk."

12. Saiyidina 'Abdullah bin Abbas berkata: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke pihak kepala, terdengar satu seruan: "Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada surah Al Mulk."
Begitulah keadaanya bila azab itu pergi ke pihak kaki dan perutnya. Kerana semuanya mengandungi surah Al Mulk."


p/s : sama-sama kita mengamalkannya.