Wednesday, 29 June 2011

Keje oh keje..sukenye dpt keje..

(untuk minggu sy jage movement)

Saya tak suke hari isnin..hari yang paling xbest,start gne otak..kne wat planning keje..kol sne kol sni..
Saya tak suke hari selasa..sibuk,nk kne settle keje kdg2 smpai mlm..
Saya tak suke hari rabu..sibuk lagi.
Saya tak suka hari khamis..pun masih sibuk.
Saya suka hari jumaat..sbb hari tu hari akhir sy jdi operation utk mnggu tu.
Saya suka hari sabtu..sbb hari tu byk agenda yg sy nk buat..hihi
Saya suka hari ahad..sbb blh berehat lagi,tpi time mlm tu sy xske sbb kne keje esoknye tu..huhu


(utk minggu sy jage admin)

Saya tak bpe suke hari isnin..sbb masuk2 keje cm blur2 je sbb xtau ape yg jdi hari sabtu dan ahad,
Saya suke hari selasa..sbb blh balik awal,kul lima tu..hehe
Saya suke hari rabu..sbb blh p pasar mlm klu balik awal..hehe
Saya suke hari khamis..sbb wat keje separuh then tinggal keje tu smbung hari jumaat plak..
Saya jadi kurang okey ngan hari jumaat..sbb pagi2 masuk kne meeting dlu,pastu order dari customer sume masuk..kne wat itu,kne wat ini..kdang2 balik lewat..huhu
Saya tak suke hari sabtu..sbb kene keje,kdg2 tu bawak smpai ke hari ahad.
Hari ahad klu kne monitor pagi2 dah riuh wey..jap2 ade org kol..jap2 ade org panggil ngan walkie-talkie..huhu..xbestnye,dah la wat keje tu kt umah..mne pegi life saya..huarghhhh…



So..soley2x..haha..bersyukur la wahai manusia kerana kamu mempunyai hari-hariharimau..hihihi..saya kt bhagian logistics ni kne kawal haulage punye movement..kt sni ade dua org operation..dan setiap minggu kami berdua gilir-gilir wat keje..klu minggu ni sy jage movement.minggu dpan plak sy kne jage admin..dan begitu lah seterusnya selagi saya bekerja disini..best ke xbest ke kne hadapi jgk..sebab sekarang kite xblh pilih keje tapi keje yg memilih kite..btl2x..hehe..adoi la..

Monday, 27 June 2011

Hari yang indah..hehe.

Hehe..masih segar lagi diingatan ni..tanggal keramat yg tak akan dilupakan..25/6/2011..penuh ngan kenangan yang manis..haha..manis la sgt..tapi ape-ape pun sy tetap bersyukur sbb dpt alami pengalaman cmni..hehe.


Pagi tu seperti biase la,bgun mndi b’siap nk p keje..dlm ati ni dah t’detik dah rse kurang yakin ngan kete yg akn sy pandu tu..hehe,tapi xpela..perasaan je tu..lalala..ok smpai kt garaj check tayar ape sume yg nmpk dimata..bkak pntu kete start enjin pastu nmpk benda yg cm familiar je kt meter minyak tu rupe-rupenye fuel warning bernyala la wei..hehehe..ptut la rse cm dompet dlm handbag tu cm mlompat-lompat je..duit xsabor nk kuar,nk sdekahkan kt stesen minyak..tapi mse tu sy xtau ape nk terjadi sbb mengikut pedoman sy selama ni klu minyak dah tinggal takat tu masih lagi sempat nk p stesen minyak yg berhampiran..pastu jln kuar umah benti beli kuih jap kt gerai tepi jln dan masih berada dlm kawasan kg sy la..then smbung perjalanan,tekan minyak cm biase la,pastu kuar simpang nk ke jalan besar tu ttbe je meter sume down..alamak,panik…nsib baik kete tu msih bergerak cpt-cpt bgi signal park kt tepi jln besar tu..pastu try start enjin lagi xblh..cpt-cpt amik hepon dlm hndbeg kol k.long xangkat,kol ayh plak xangkat..tgk kt hepon bteri tinggal 2 bar je..cpt-cpt send msj kt satu dunia yg sy dlm kesusahan..huhu..tapi malangnye dorang xnengok pun..sy plak duk tercongok dlm kete tu mne la tau kot-kot ade org blh bntu,terserempak ngan org kite knal ke..ape ke kan..kan..hehe..klakor-klakor..mse tu sy rse cm duk dalam mimpi je..”eh,biar btl aku ke ni yg duk dlm kete nie”..rse cm hape ntah..tgk jam dah kul 8 suku..senyum kelat je,masuk ofis lmbat..huhu.prasaan mse tu cm nk nangis je..geram rse,ni sbb bdk bertuah tu pnye pasal la sy tercongok dlm kete tu..hari jumaat tu mak ckp nk gune kete tu pastu bagi je la kan..pastu tah cmne bdk bertuah tu dpt kunci trus kuar ngan geng-geng dia..smpaikan sy balik keje tmpang kawan haritu..huhu..dia sdap je amik kete tah p pusing mne balik umah bwak tngki kosong..sape yang kene sy jugak jdi mangsanye..tapi xpela,think positive ade la tu sebabnye smpai sy sendri pun xtau ape sebabnye..hehe..dlm hati ni doa byk-byk mntk la ade org bersimpati kt sy..tapi..hampa..sy decide nk kuar dari kete tu nk bertenggek kt tepi jalan plak la mne tau kot-kot ade org kite kenal leh tahan mntk bantuan tgk-tgkkn kete tu..lama-lama duk tunggu ade nmpk penunggang motosikal yg sy pun biase tgk kelibat dia tu..ttbe dia benti kt kete tu..”hai cik adik manis blh berkenalan??”..hehehe..tidakkk…itu dialog sampingan semata-mata..dialog sebenar dia adalah..”k.ngah,bkpe kete ni??”org ganu la katekang..ttbe je mate k.ngah dia ni berair..bnjir melimpah-ruah..huarghhh..nangis..xleh tahan dah mse tu..pastu dia ngan gentleman je amik kunci start enjin,check itu check ini..dah nmpk cm foreman dah..hihi..pastu dia tnye sy..”mu nok gi keje dok?”..sy angguk je,xleh nk ckp wei..sore tersekat kt kerongkong king kong nie..pstu naik la motor,aduh..leh bayang tak,xyah bayang pun xpe..hehe..org pakai skirt naik motor..ehem2,bkn skirt pendek ye..skirt labuh la..xkuase nk nanggungnye..ajak balik umah..salin pakai suor..hehe..baru ok klu naik motor..merempit la hari tu..laju oooo,berkibar-kibar ekor tdung kt lakang..hehe.cm xsesuai je..tapi xpela yg penting smpai ofis dgn slamat..alhmdulillah..trima kasih adikku.. =)


Smpai ofis kul 9 pagi..xpenah selewat tu p keje..hehe..msuk ofis on sume perkakas letrik ape sume la,pastu start wat keje..driver sume dah kuar wat keje masing-masing..ade charger kt ofis cas hepon kjap..pastu on hepon tu tgk kt seratus msj msuk..tipu je..hehe..tapi byk jgk la msj msuk kt sepuluh msj dlm satu masa....bip-bip..treet..bkak tgk u have (2)miscalls from teeeet,msuk lagi msj “dah sampai ofis lum?”..bukak msj lgi..”sori,k.long bru tgk msj”..hehe..byk lgi la..tapi xpela…sume dah berlaku n dah settle dah pun..tgh-tgh syok wat keje bekalan letrik plak ttbe putus,alamak byk bnde lum settle lagi ni..pastu amik walkie-talkie monitor movement container n driver..kt kul doblas steng baru ade letrik..pkir-pkir duk fkir xyah balik lagi la sbb klu wat balik keje kt umah mmg xjadi la wat kejenye..ngah syok wat keje driver plak panggil “control,tayar lori sy pancit..langsung xde angin ni..cmne..skang sy ade kt depot nk pick up kontena..” huhu..kne fkir lagi..wat kputusan panggil tyreman p depot tkar tyar..pastu dpt panggilan dari customer “helo,sy nk bgitau nie,kotena yg kapal 26/6/11 dah blh hntr ye..” hadui,knape la dia xmintak ble kapal nk blayar je..cnfirm ngan org depot dorg ckp “kita bkak smpai kul 1 je arini..” ttbe sy naik angin xpasal-pasal..”awk nie,wat la keje cm kami jgk smpai ke ptg..ni tdk sibuk nk balik awal..awk ingt ktorang ni byk sgt ke lori nk tunggu kt tmpat awk sume..dah la ade driver mc la,lori breakdown lagi..awk ingt senang ke nk kumpul sume lori nie??”..kan dah kene marah..huhu..mntk maaf,sy xsengaja marah kt awk..last-last org depot tu ckp,”xpela,cmni la sy tunggu smpai settle sume baru ktorang balik..ok?”..haa,cmtu la..sy stuju.dorg ni klu kte garang ckit baru la nk beralah ktdk xdenye nk tunggu..hehe..maaf skali lagi ye.wat keje smpai la settle..klu 5 ptg baru balik..adik yg jemput..dlm perjalanan balik umah..otak nie duk fkir..msti ayah marah kt sy nnti sbb xalert langsung ngan keadaan..huhu..tapi smpai umah xkne marah pun..rse lebih lega..hehe..alhmdulillah..



p/s : lupe nk bgitau,kuih yg sy beli tu wat mkn smpai ke ptg..trima kasih kt mak cik yg wat "jemput pisang" yg besar pada aritu..mmg kenyang..hehe.

Wednesday, 22 June 2011

Cara jawab telefon yg betul..hihi 8(^_^)8

‘’Sebenarnye cara menjawab tepon yang kite amalkan adelah salah...dan
kebanyakannye sama..terpikir kah anda untuk menjawab dengan jawapan yang
betul. Jadi disini kite akan cube untuk menukarkan jawapannye (tak le
korang boring sangat kalu jadi operator).‘’



1. Soalan: haloo, may i speak to bedah please?
Jawapan: maap.sini bukan balai polis.


2. Soalan: haloo, siapa disana?
Jawapan: ntah. saya kat sini,mane le saya tau sape kat sane..

3. Soalan: haloo, boleh saya bercakap ngan bapak awak?
Jawapan: nak cakap cakap je ler. buat ape tanye saya.

4. Soalan: haloo, boleh sambungkan ke nombor 323?
Jawapan: maap cik,nombor tak boleh disambung,hanye boleh dicampur.

5. Soalan: haloo, mak ade rumah?
Jawapan: mak takde rumah.bapak ade pasal rumah ni bapak yang beli.

6. Soalan: haloo timah, buat ape tu?
Jawapan:
kan
ke saya tengah bercakap ngan awak kat tepon ni..

7. Soalan: boleh saya bercakap ngan siti?
Jawapan: maap.nombor yang anda dail tidak mahu memberikan
perkhidmatannye... time kacih.

8. Soalan: haloo, tolong panggilkan samad. saya nak bercakap dengannye.
Jawapan: sila panggil sendiri.saya sibuk.maap

9. Soalan: halloo......
Jawapan: haloo. pusat sakit mental disini. anda ingin mendaftar?

10. Soalan: haloo, saya nak tumpang bertanya...
Jawapan: maap. ini bukan kaunter pertanyaan.

11. Soalan: haloo, betul ke ini nombor 3234412?
Jawapan: sila dail sekali lagi. kalau saya masih menjawab betul le
tu.

12. Soalan: assalammualaikum...
Jawapan: waalaikummussalam..(tupp!..terus letak tepon.salam kite
wajib jawab)

p/s : tapikan kne tgk plak la cmne org tu,watnye bos yg kol xpasal2 dpt warning letter..hehe

Thursday, 16 June 2011

Kelebihan surah Al-mulk.

Surah Al Mulk adalah surah keamanan dan keselamatan, kerana ia menyelamatkan pembaca-pembacanya dari siksa kubur. Sejarah telah membuktikan seperti yang berlaku di zaman Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam. Ibnu Abbas menceritakan:

"Pernah suatu ketika setengah para sahabat berkhemah di atas kubur. Mereka sebenarnya tidak menyangka tempat itu adalah kubur. Setelah beberapa ketika berada di dalam khemah, mereka tiba-tiba terdengar suara orang membaca Surah Al Mulk dari mula hinggalah akhirnya. Suara itu datangnya dari dalam tanah. Tahulah mereka, sebenarnya mereka sedang berkhemah di atas kubur. Kemudian hal itu diadukan kepada Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam lalu baginda bersabda yang bermaksud:

"Surah Al Mulk adalah surah pelepasan kerana ia menghindar pembacanya dari azab neraka."

Meskipun begitu, Surah Al Mulk juga mempunyai kelebihan-kelebihan yang lain. Di sini penulis bentangkan sebahagian daripadanya sahaja. Diantaranya:

1. Abu Hurairah meriwayatkan hadis, katanya yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran itu, ada satu surah yang mengandungi 30 ayat, ia mensyafaat bagi lelaki yang membacanya. Maka selagi mana lelaki itu membacanya, selagi itu pula ia meminta ampun unutuknya. Surah itu ialah surah Al Mulk."

2. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Surah Al Mulk itu memelihara dan menghindarkan pembacanya dari azab kubur."

3. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Aku sungguh gembira, sekiranya orang mukmin sentiasa membaca surah Al Mulk sehingga seolah-olah surah itu tertulis di dalam hatinya."

4. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk setiap malam, diselamatkannya dari azab kubur."

5. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesiapa membaca surah Al Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai pengganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir.

6. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga."

7. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sebahagian surah-surah yang terdapat di dalam Al-Quran ada satu surah yang mengandungi 30 ayat. Surah itu surah Al Mulk. Ia memberi syafaat kepada orang yang membacanya dengan mengeluarkannya dari Neraka dan memasukkannya ke dalam Syurga."

8. Ulama berkata: "Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam tidak akan beradu melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk."

9. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Al Mulk itu melepaskan pengamal-pengamalnya dari kena azab. Ia akan bersoal jawab pada hari kiamat di hadapan tuhan kerana menuntut kelepasan mereka yang mengamalkannya dari azab api Neraka."

10. Saiyidina 'Ali berkata: "Barangsiapa mengamalkan surah Al Mulk, nescaya dibawa ia pada hari kiamat di atas sayap malaikat serta wajahnya yang cantik seperti nabi Yusuf."

11. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Yasin dan surah Al Mulk terkandung di dalamnya beberapa rahsia dan kelebihan. Barangsiapa mengamalkannya nescaya ia mendapat rahsia-rahsia dan kelebihan-kelebihan itu serta dikasihi oleh semua manusia dan juga menjadi hebat pada pandangan makhluk."

12. Saiyidina 'Abdullah bin Abbas berkata: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke pihak kepala, terdengar satu seruan: "Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada surah Al Mulk."
Begitulah keadaanya bila azab itu pergi ke pihak kaki dan perutnya. Kerana semuanya mengandungi surah Al Mulk."


p/s : sama-sama kita mengamalkannya.

Wednesday, 15 June 2011

Bila Al-quran berbicara.




Waktu engkau masih kanak-kanak………….
kau laksana kawan sejatiku
Dengan wudu’, Aku kau sentuh
dalam keadaan suci, Aku kau pegang
Aku,kau junjung dan kau pelajari
Aku engkau baca dengan suara lirih atau pun keras setiap hari
Setelah selesai engkau menciumku mesra

Sekarang engkau telah dewasa…………..
Nampaknya kau sudah tak berminat lagi padaku…
Apakah Aku bahan bacaan usang yang tinggal sejarah…?
Menurutmu, mungkin aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, menurutmu aku hanya untuk anak kecil yang belajar mengaji…….
Sekarang, Aku tersimpan rapi sekali;
sehingga engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai pngisi setormu.

Kadang kala Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat penangkal untuk menakuti iblis dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian , kesepian.
Di dalam almari, di dalam laci, aku engkau pendamkan.
Dulu…pagi-pagi…surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa
halaman.
Di waktupetang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau…..

Sekarang…seawal pagi sambil minum kopi…engkau baca surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membaca buku karangan manusia
Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla,
Engkau engkau abaikan dan engkau lupakan…

Waktu berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka
surah2ku(Bismillah).
Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati musik duniawi
Tidak ada kaset yang berisi ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu
Sepanjang perjalanan,radiomu selalu tertuju ke stasyen radio kesukaanmu
Mengasyikkan.

Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
Di Komputermu pun kau putar musik favoritmu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku………
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku pun kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu
Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku..

Bila malam tiba engkau tahan bersekang mata berjam-jam di depan TV.
Menonton siaran telivisyen
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktupun cepat berlalu………
Aku semakin kusam dalam laci-laci mu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama

Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku.
Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulan mu

Bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
Engkau akan diperiksa oleh para malaikat suruhanNya
Apakah TV, radio ,hiburan atau komputer dapat menolong kamu?
Yang pasti ayat-ayat Allah s.w.t yang ada padaku menolong mu
Itu janji Tuhanmu, Allah s.w.t

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu…
Setiap saat berlalu…
Dan akhirnya…..
kubur yang setia menunggu mu………..
Engkau pasti kembali, kembali kepada Tuhanmu

Jika Aku engkau baca selalu dan engkau hayati…
Di kuburmu nanti….
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan.
Yang akan membantu engkau membela diri
Dalam perjalanan ke alam akhirat.
Dan Akulah “Al-Qur’an”,kitab sucimu
Yang senantiasa setia menemani dan melindungimu.

Peganglah Aku kembali.. .. bacalah aku kembali aku setiap hari.
Karena ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat-ayat suci.
Yang berasal dari Allah Azzawajalla
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu
Keluarkanlah segera Aku dari almari, lacimu…….
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu.
Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu.
Sentuhilah Aku kembali…

Baca dan pelajari lagi Aku….
Setiap datangnya pagi, petang dan malam hari walau secebis ayat
Seperti dulu…. Waktu engkau masih kecil
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan aku sendiri….
Dalam bisu dan sepi….



Dipetik dari blogs peribadirasulullah.wordpress.com

Tuesday, 14 June 2011

Hati manusia itu berada dalam genggaman Allah.

Bila bercakap tentang hati dan perasaan sume org akn berkata ‘hati dan perasaan ni tak boleh nk paksa-paksa’,btl la tu sbb hati dan perasaan ni adalah hak masing-masing..ada yg suka itu tapi kita pula tak suka..kita suka ini tapi ada orang yang tak suka dgn pilihan kita..hidup ni mmg susah nk ramalkan..manusia diliputi oleh pelbagai perasaan ada sayang,benci,rindu,cinta dan sebagainya sehingga kita sendiri susah utk menafsirkannya..begitu rumitnya masalah ini sehingga kita sendiri tidak tahu utk membezakan samada airmata bahagia atau airmata duka..kerana manusia itu sendiri sentiasa bersembunyi dibalik airmuka supaya tidak diketahui apa yang tersimpan didalam lubuk hatinya.. tapi kadang-kadang ini juga adalah salah satu cara tuhan nk menguji hamba-Nya..diuji melalui hati dan perasaan..kebanyakkan orang tidak menyedarinya tetapi akan sedar jika berlaku sesuatu yang dia sendiri tidak terduga dan baru la ia sedar bahawa sekarang tuhan sedang mengujinya..ingin melihat setakat mana keteguhan imannya,ingin melihat sekuat mana kesabarannya..’ sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yg ada didalam hati hamba-hambaNya.

Firman Allah :

“tidak diragukan lagi bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang mereka rahsiakan dan apa yang mereka lahirkan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai kepada orang-orang yang sombong”. (surah An-nahl : )

Firman Allah :

“Ketahuilah sesungguhnya kepunyaan Allahlah apa yang di langit dan di bumi . sesungguhnya Dia mengetahui keadaan yang kamu berada di dalamnya(sekarang) . dan (mengetahui pula) hati (manusia) dikembalikan kepada-Nya , lalu diterangkanNya kepada mereka apa yang telah mereka kerjakan. Dan Allah maha mengetahui segala sesuatu” . (surah An-nuur : 24:64)



wallahualam..wassalam..

Friday, 10 June 2011

Apabila isu kecantikkan dijadikan topic perbualan..

Luaran cantik tapi kalau dalaman (hati) kurang cntik xmenjadi jgk.klu yg jenis memandang kecantikan luaran mmg xkesah punya klu dalaman org yg disukai tersebut xcantik..tapi kita kena ingat kecantikan luaran bkn kekal selamanya ia akn pudar juga.

Dalaman (hati) cantik mesti kt luaran pun akan terpancar kecantikkan tu kan..tapi hnya insan tertentu saja yg dpt melihat kecantikkan tersebut..

Luaran dan dalaman (hati) cantik..kombinasi yg amat disenangi ramai..sy pun minat dgn org yg cmni..anugerah yg diberi oleh Allah..bersyukur la wahai insan.

Dan ketahuilah sebenarnya kita semua mempunyai kecantikan tersendiri dan kita adalah sebaik2 ciptaan Allah..bersyukur dgn apa yg dianugerahkan oleh Allah. Jgn kita bersifat takbur dn merasa diri ini begitu sempurna kerana kita adalah manusia biasa..segala apa yg dikurniakan ini adalah pinjaman semata-mata..tiada yg kekal abadi..wallahualam.

Wednesday, 8 June 2011

Blog oh blog..

Baru pas bce blog Ben Ashaari..byk jgk info yg sy dpt dlm tu..satu blog yg sempoi dan mudah utk difahami..blog Ben Ashaari antre salah satu blog yg begitu ramai followers..sy pun nk follow gk blog dia tapi masalahnye sy xdapat nk capai item utk jadi follower dia..asyik ade masalah je..huhu..tapi ape2 pn blog Ben mmg terbaik..