Thursday, 8 November 2012

Kaf alif win.

Kahwin?? klu org bujang cm sy ni bila cakap pasal kahwin mesti rase cm nak lari je dari org ramai, tambah-tambah plak nk masuk musim cuti sekolah, faham-faham je la ye..mesti lagi ramai orang akan tnye pasal nikah kahwin ni kan..hehe.

so jom kite tngok soalan yang biasa diajukan kepada si bujang..hehe (^_^)v

* dah besar dah sekarang bile nk kawin?
* sepupu awak dah kawin, awak ble lagi nk kawin?
* ermm..xrse nk kawin lagi ke? kwn awak sume dah beranak pinak dah pun.. (soalan ni paling xske n nyampah rse cm nk cili-cili je mlut ko joyah..hehe)

tapi kan bile dah kawin len plak soalan dia..

* dah ade 'isi' ke blm? erkk..
* anak dah brape org? 
* xnk tmbah anak lagi ke?

bila anak-anak dah besar plak, orang akan tnye..

* ble ank ko nk kwin?
* ble nak timang cucu?
* brape orang cucu awak senah?

kadang-kadang bile fikir kan..asyik soalan yang same je kan..pi mai pi mai tang tu jgk..soalan yg tak lapuk dek ujan tak lekang dek mulut..hehe. tolong lah jangan tanye cmtu dah, ce tukar sikit soalan tu cth:

* jom kite p umrah sme2 nk x? masa muda cmni la kte nk wat ibadat senang xterikat dgn mne-mne pihak lagi..

Kan sedap ckit tinge ni mendengarnye..hehe. wahai sedara sedari, sy sebagai wakil orang bujangan bkn xnk kawin lagi.. tapi belum sampai mse je lagi untuk kami berkahwin. perkahwinan ni bukan mcm kite main pondok-pondok mse kecik2 dulu. kite perlu dalami dulu ilmu rumahtangga..cmne nk jadi suami/isteri yg soleh/ah..kene belajar jugak cmne nk atasi tekanan apabila dah berumahtangga,walaupun sy blum berkuarga lagi tapi sdikit sebanyak perlu tahu bagaimana nk atasi masalah tersebut.cmne nk jadi ibu/bapa yang baik dan bertanggungjawab..kalau nk taip kt sni mmg banyak tau.selain tu perkara paling UTAMA (siap bold lagi tu,menunjukkan betapa pentingnye perkara tersebut) perlu tahu ape tujuan dan matlamat sesebuah perkahwinan, bukan main hentam je ikut org lain kawin kta nk kawin jgk tapi xtau ape sebenarnye tujuan kite kawin bkn ape tkut xbrape lame kawin dah mula pukul gendang tarian inang or mak yong..susah kite wey..hehe

tambah plak nk cari calon yang sesuai pun bukan mcm beli sayur ngan apek bukan khairul fahmi che mat ye..hehe. ala,apek cine tu la.kite kne kaji selidik dulu latar belakang dia, cara hidup dia mcmana, adakah dia seorang yg bertanggungjawab, hormat org tua dan xpanas baran..takut nanti dah kawin dgn kite2 skali jadi bara sbb slalu kena bakor ngan dia.hehe. Pesanan Rasulullah s.a.w kpd umatnye.. "dinikahi wanita itu dengan empat perkara kerana hartanya,kecantikannya,keturunannya serta agamanya dan hendakklah engkau memilihnya kerana agamanya nescaya kamu akan berbahagia" ..so ingat jangan dilihat sesorang itu dari segi luaran shja ye..tgk jgak cara dia menjaga agamanya. Bidadari dunia pun kena tgk jgk tau bakal suami kite tu cmne orangnya. SELAMAT PENGANTIN BARU untuk bakal pengantin sekalian.semoga kalian hidup bahagia di dunia dan akhirat..amin.


pinjam gambar dari google, suke tgk ustaz Don dan Husna. mge perkahwinan mereka kekal hingga akhir hayat dan bertemu kembali di taman firdausi..amin
                                   .


p/s : mak ayah, restuilah k.ngah utk berkahwin dgn lelaki yang k.ngah suke ye..hehe. v(^_^)v


Wednesday, 24 October 2012

Astagfirullahalazim3x..dalam minggu nie saja banyak betul saya mengeluh..mengeluh sebab keje terlalu banyak untuk disiapkan..rasa macam orang yang tak bersyukur je..huhu.ade keje mengeluh,takde keje pun mengeluh..Ya allah,teruknye hambaMu ini..ampunkan dosa-dosa hambaMu ini ya Allah..amin.


(sumber : adik google)

Thursday, 13 September 2012

 Menangis merupakan satu kepuasan apabila saya berhadapan dengan sesuatu konflik yang melibatkan dengan orang lain..kadang-kadang saya tak boleh nak luahkan sesuatu ketidakpuasan terhadap sesorang itu bimbang takut dia pun terasa dengan luahan saya..dan apa yang saya perasan disini apabila saya meluahkan perasaan tentang ketidakpuasan hati ni mesti percakapan itu akan diiringi dengan airmata sekali..bukan nak tunjukkan kelemahan saya tetapi inilah kenyataannya..tak kira dengan siapa saya bercakap termasuk la dengan mak ayah saya sendiri..mungkin saya dilihat sebagai seorang yang "cengeng" tak kuat nak berhadapan dengan sesuatu krisis atau masalah..dan saya akui selepas menangis saya akan berasa lebih lega..lebih tenang..dan paling best sekali apabila menangis selepas solat,perasaannye masa tu subhanallah,hanya Allah saja yang tahu..saya rasa saya terlalu hampir dengan Allah..Allah maha mengetahui akan segalanya,Allah faham jiwa dan hati kita masa tu..kadang-kadang sampai tak boleh nk berkata apa-apa..yang hanya keluar adalah airmata..sujud lama-lama kepada Allah..mohon kekuatan daripadaNya sbb disitulah terletaknya sumber kekuatan diri ini..jangan lupa Allah..tak kira apa waktu sekali pun..inilah hikmahnya airmata untuk kita yang bergelar manusia dan hamba Allah..airmata boleh menjadi ubat yang paling mujarab untuk mengubat hati dan perasaan kita..wallahualam.



Tuesday, 28 August 2012

Ujian Untuk Hati.

Ujian di bulan Syawal.. La tahzan,innaallah ha maanna.. kuatkan hati ini untuk hadapi segalanya.. kadang-kadang kita terpaksa melakukannya demi kebaikan orang lain. jangan disalah tafsir melepaskan tidak beerti ingin melupakan.. kita tidak tahu apa yang telah dirancang oleh Allah, Allah akan memberikan apa yang DIPERLUKAN oleh hambaNya BUKAN apa yang DIKEHENDAKI kerana Allah tahu jika Dia memberi apa yang dikehendaki oleh hambanya nescaya akan berlaku la perkara-perkara yang mungkar. Bersabar menerima dugaan dan redhakanlah ia moga Allah memberi ganjaran yang berlipat kali ganda..insyaallah.

Mungkin kita merasa Allah tidak adil dengan kita kerana menguji kita sebegini tapi yakinlah bahawa Allah tidak akan sesekali menzalimi hamba-hambaNya, Allah akan menguji kita sesuai dengan tahap keimanan kita..huhu.. 






Selamat Hari Raya Aidilfitri.

Assalamualaikum wbt... Selamat Hari Raya Aidilfitri.. mohon maaf zahir dan batin jika ada kesalahan yang tidak disengajakan.

Thursday, 26 July 2012

Gelagat bulan Ramadhan.


Bendul : ko makan ape tdi?aku makan nasi lauk ayam goreng,sambal belacan dengan sayur goreng.
Tiang : aku makan nasi goreng je, bini aku masakkan pagi tadi wat bekal untuk makan sampai tengahari kang.
Bendul : sportingnyeee..bagus la bini ko tu..bini aku xde kat sini jadi aku kene beli je la..untung la org yang meniaga tu sebungkus nasi dia jual $5.00. Aku tanya dia tadi wat bpe bungkus..dia ckp wat dlm 20 bungkus..kira la sndiri brapa banyak yang dia dapat.
Tiang : waa.untung tu..(biji mata bertukar jadi symbol $$$)
Bendul : tiang,aku cadangkan ko suruh je la bini ko tu masak byk-byk pastu jual kt geng-geng kita..slain tu blh tmbah pendapatan ko sekuarga..kan dah nk raya ni.


Aduhai..sedihnye melihat manusia akhir zaman ni..dialog di atas bukan rekaan semata-mata..tetapi ini adalah reality yang berlaku..bulan ramadhan tidak lagi di hormati..tanpa rasa segan dan malu makan dan berbual tentang lauk pauk yang dimakannye didepan orang awam..peniaga pula mengambil kesempatan untuk menjual makanan kepada “HANTU RAMADHAN” ni..sy rasa tak bersalah untuk gelarkan mereka seperti ini..sebab ape,sebabnya mereka ni semua bertukar menjadi hantu apabila tiba bulan Ramadhan..hasut-menghasut antara satu sama lain..ajak untuk join dorang skali.setahun hanya sebulan kita berpuasa..kenapa susah sangat ke nk berpuasa?sedarlah wahai saudara-saudaraku sekalian kita bukan lagi anak-anak kecil yang baru nak belajar berpuasa..malulah sikit tuan-tuan..terus terang kami sebagai kaum hawa meluat melihat kaum adam yang tidak berpuasa tu secara tak langsung terus hilang rasa hormat kami walaupun orang tu umurnya sebaya dengan pak cik atau ayah kami..kami sendiri walaupun sebulan puasa tidak penuh tapi kami tetap menghormati orang-orang yang berpuasa..sedar-sedar la wahai saudaraku sekalian, kita hidup ni bukan menongkat langit..apabila sampai waktunya nama kita akan dipanggil untuk menemui-NYA..DIA yang menghidupkan kita untuk beribadat kepadaNYA dan bukan untuk melupakanNYA..



kita hanya diuji selama satu bulan sahaja..tetapi kanak-kanak ini berapa lamakah mereka diuji?

                     



Friday, 1 June 2012

Aku dan Dia.


“ kenapa semua orang pandang aku cmtu? ade yang tak kena ke.. rasanya semua ok, baju ok menutup aurat..nak kata aku pakai make up tebal rasanya pagi tadi aku hanya sapu bedak dan calit lip ice je.. tapi kenapa mereka pandang aku macam ada sesuatu yang tak kena.." baik aku tanya pada Saadiah sebab dia lebih arif tentang bab-bab ni.. fikirku sendirian.

Assalamualaikum.. selamat pagi Diah.. awak sihat tak?hehehe..saja tanya cmtu wlaupun dah nampak  depan mata yang kawan tu teramat la sihatnye.. waalaikumussalan, pagi.. ko ni kan kalau xnyakat aku tak boleh agaknya msti ada je perkara yang nk di usik.. kalau aku tak sihat xde plak aku nk dtg keje..hehe. kami tergelak sama-sama.  Diah, ko dah minum ke? Jom p minum, aku belanja ko pagi ni.. haa, ni msti ada sesuatu ni.. nk bodek aku la ni kan..usik Diah.  Mana ada..aku ikhlas ni bukan senang aku nk belanja orang hanya insan yg terpilih je yg dapat tau..hehehe.

Diah, aku nak tanya cikit la.. aku nk ko bagi pendapat yg jjur ye.. apa pandangan ko kat aku? aku tetiba jadi perasan la, knapa ramai tengok aku macam aku ni xde idung n mulut..huhu.. padahal aku rasa diri aku ni ok jer.. apa yang xkena ek..amik ko Diah rupe-rupenya kawan ko ni seorang persan orangnya..hehe. Diah tetiba terbeliak biji mata, tercekek ke minah ni? Makan ketupat dan rendang macam hidangan di hari raya la  plak.. hehe. Ko ni soalan.. siapa yg tengok ko cmtu bagitau kt aku biar aku korek biji mata dia..hehe. ok la aku jwab ni ko dengar ye.. ni pendapat jujur aku ye tentang diri ko tu cik kiah..hehehe. pertama sekali aku tengok ko memang cukup menjaga tentang aurat ni semua jadi aku rasa mungkin mereka yang tengok tu sebenarnya rasa kagum dengan penampilan diri ko.. yeke ko ni Diah,orang lain pun aku tengok tutup aurat jgak apa yang peliknya.. ko ni kan kiah, bagi la aku habiskan penjelasan aku dulu..sekarang ni memang ramai yg menutup aurat tapi bukan keseluruhannya mereka tutup..ada yg pakai tudung tapi mendedahkan apa yg x patut dia dedahkan..pakai tudung tapi masih lagi boleh mendatangkan fitnah..faham tak maksud aku..ujar Diah. Maksud ko pakai tudung tapi masih lagi menampakkan  dua “poket”  yg kt depan tu kan..hahaha. kami sama-sama tergelak..ko ni Kiah suke-suke hati je ye panggil “poket”.. ala.. bukan salah pun..hehe. kalau nk bincang pasal ni kan smpai bila-bila pun x abis..ada saja alasan yg diberi.. bak kata pepatah kalau nk seribu daya taknak seribu dalih.. x salah kita berfesyen sebenarnya,tapi yang utama ialah tepati syariat yg telah digariskan oleh agama.. ni ada yg pakai tudung tapi mendedahkan sebahagian auratnye..tunjuk pada orang ramai yg mereka up2date..fesyen terbuka sana, terbelah kat sini. Semua ni adalah cara orang kafir nk menjatuhkan agama kita. Semua ini kita dapat lihat pada zaman sekarang dan sedang melular dikalangan kita. Jika melihat perempuan yg menutup aurat dengan sempurna pasti ada mata yg memandang.. kolotnya pemakaian dia..kan sekarang dah byk fesyen terkini, tak up2date lansung la. Tepuk dada tanya diri sendiri fesyen yg bagaimanakah yg kita nk ikut..? sebab ini semua akan memberi kesan kepada kehidupan kita diakhirat nanti.. so Kiah ni adalah pendapat aku, aku rase dah jadi macam ustazah la pulak.hehe..mereka yg tengok ko tu mempunyai dua pemikiran, satu mereka fikir ada lagi rupanya perempuan yg x tergoda dengan fesyen zaman sekarang dan tetap istiqomah dalam memelihara aurat seorang muslimah..pemikiran kedua, ada lagi rupenye perempuan yg masih lagi berfikiran kolot cmtu kan, xmau update langsung dengan fesyen sekarang..apa-apa pun kita masih x boleh nak halang dari mereka berfikiran cmtu kan.. yg penting sekarang kita jaga aurat kita dengan baik ye.. Dah la jom masuk ofis.. ko taknak keje ke? Hehe..Diah, terima kasih ye sebab bagi pendapat yg ikhlas utk aku..moga Allah tetapkan hati aku ni untuk istiqomah dengan cara aku sendiri..amin.





p/s : cara pemakaian muslimah yang sebenar.
** pinjam gmbar dari google




 p/s : pada muslimah yg memberi alasan seperti itu patut fikir di akhirat nanti alasan yg bagaimanakah nanti harus diberi kpd Allah. bersyukur la kerana ada orang yg masih syg kpd kita.
** pinjam gambar dari google jugak.