Wednesday, 20 July 2011

Cicak oh cicak..

Mati terkepit kt celah pintu tandas..eeei,xske kt hewan nie..geli nengoknye..ade kenangan klakor n ngeri ngan cicak nie..

Peristiwa : Masa sekolah,dlm bilik hostel.

Waktu malam,tengah baring-baring ngan member tgk ade cicak kt siling..cicak tu btl2 duk bertentangan ngan kami..pastu sy ade ckp ngan member kt sbelah..mmber sy mse tu ngah baca buku..nmpk x cicak tu,cmne klu ttbe cicak tu jatuh atas kita ko nk lari x?member sy jwb..jgn la ckp cmtu,kita wat xtau dah la..aku rse cicak tu xkn jtuh ats kita nie..mata sy terkebil-kebil tgk gelagat cicak tu yg nmpk  gembira semacam je..pastu kan..haha..hape dikate..dah ditakdirkan allah cicak yg gembira tadi jatuh kedebuk atas ktorang..mak aii melompat sume..slimut yg sy pegang tu abis dicmpak ke bawah..wohoho..cm nk runtuh katil double decker tu..haha.,lupe bgtau sy ngan member tu baring kt ktil tingkat atas..hehe..nk tergelak tgk member sy yg tu..cm hape tah dia mlompat..cicak tu pun xtau kemana dia menghilang..sy amik smule slimut yg dibaling tadi kibas kuat-kuat kot2 ade melekat kt slimut tu..member yg bring sbelah sy tadi langsung xnaik dah atas ktil tu utk mlm tu..hehe..yg sy xleh lupa member sy tu siap goyang-goyang kepala dia tkut cicak tu duk menyorok dlm rambut dia..hahaha..haduhai..kesian sungguh la..member tu salahkan sy,ktenye sy xsyg mlut coz ckp cmtu..hehe.


Peristiwa : rumah,kt tandas.

Kejadian ni terjadi wktu mlm gk..klu dah mnum air byk sgt tmbah lak mkn buah tembikai..ape akn jadi?hehe..haa,btl la tu..byangkan mse tu dah la xthan nk buang air yang terlebih tu..kuak pintu tandas xperasan ade hewan tu kt celah pintu tu..pastu slamber je la ttup pintu tu..dgn hayunan yang berkelajuan 30km/j utk ttup pintu tandas tu dh kira agak laju la..pastu terdengar bunyi yg pelik…kuak smule pintu tandas tu tgk..amek ko..dah terpenyek dh kt celah pintu tu..ngeri btl la nengoknye mse tu..trus terbantut nk buang air yg terlebih tadi tu..pe lagi terpekik terlolong la sorg2 kt tandas tu..panggil hero-hero yg ggah perkasa untuk buang "cicak penyek"  tu..huhu..eeei,teringt lagi cmne keadaannye tu..dari kpale smpai ke setengah ekor tu terkepit celah pintu..dh jdi cm yg slalu korg tgk tu la..geli wey..pastu ekor yg tinggal ckit tu tergedik-gedik bergerak ke kiri ke kanan..aduhai..bdn ni ttbe je menggeliat cm org mnari break dance..hehe..rse cm nk tercabut jntung ni tgk keadaan cicak tu..rse nk terbuek..rambut ni plak rse terpacak tinggi cm galah..tuhan je yg tahu cmne perasaan sy mse tu..huhu..ni sume cicak punye psal..xske sgt2 kt cicak ni..paling yg sy xblh lupa bunyi yg dihasilkan oleh cicak dan pintu tu ble berganding bahu bersama-sama..kkeepraaakkk..abis patah sume tulang yg ade dibdn cicak tu..adoi,sadis btl bnyinye..tapi bkn salah sy..maafkan sy en cicak..sy xtau kamu sembunyi kt celah pintu tu..pastu skang dh jdi kebiasaan dah sblm msuk tandas tu intai dlu ade ktdk cicak yg main sembunyi2 kt celah pintu tu klu ade amik penyapu halau cicak tu p jauh2..hehe..susah klu jmpe cicak dlm tandas ni..dia blh bantutkan proses penyahtinjaan ni..mak slalu pesan jgn tahan lama-lama nnti jadi batu kt dalam tu sapa yg susah..mreka dan kuarga mreka jgk..hehe.


Peristiwa : ofis,kt tandas lagi..

Ni cter dia laen ckit..pelik btl la..ngape la cicak ni suke sgt duk dlm tandas..jgn-jgn cicak tu dh diupah org kot utk skodeng org yg msuk tandas tu..hehe..penah tau terfikir mybe ade org jhat pasang kamera tersembunyi kt cicak tu..mula terfikir nk halau cicak tu ngan air yela dh penyapu xde dlm tandas tu..inisiatif ngan air je la..tapi kan klu cicak tu terjatuh kt lantai sy nk lari ke mana??takkan nk rempuh je pintu tandas tu..hehe..tandas tu dh la kecik je..haha..hish,ape yg kamu karutkan ni..wakaka..ok tinggal cter psal kamera tersembunyi tu..balik pada citer asal..cmni,satu hari tu sy msuk tandas cm bese la..ape-ape sume tu..ternmpk sekor cicak ni bertempek kt dinding tu sy halau gne isyarat mulut dia xlari pun..pastu sy jdi pelik knape cicak ni xmo lari..rupe2nye,cicak tu bkn sebarangan cicak tau..cicak tu skang dlm kategori ‘ibu-ibu mengandung’ tau..patut la nmpk ade wjah-wjah keibuan kt cicak tu..haha..maaf ye,sy gne ayt tu untuk menunjukkan bhwa cicak tu skang cm xtakut kt org or musuh-musuh..dia tetap akn bela ank dia xkire ape yg akn terjadi..berani kan..mse tu sy nmpak ade dua biji telur kt perut dia..nmpk putih-putih je kt perut dia tu..hehe..mse mula-mula sy tgk ibu cicak tu bdn dia kaler gelap..lame2 tu dah tkar kaler jdi kaler putih versi cicak la..dah salin kulit gamaknye.perut dia pun dh mkin besar..sy tkut klu2 cicak tu ‘bersalin’ dlm tandas tu,sy xnk tgk nnti sy pengsan..hehe..cm la cicak tu besor sgt..pndai2 la dia cari tempat nk bertelur..xkn ditunjuknye dpn awk cmne dia nk bertelur..hehe..pastu kan ade plak geng-geng cicak tu bwak mkanan utk ibu ngandung tu..bgus kan kejesama antre cicak-cicak ni..dr apa yg sy tgk kan hewan ni xpenting diri sendiri,mereka sntiase tolong mnolong antre stu sama lain..tu apa yg sy dpt lihat dari perlakuan cicak..kdang-kdang terfikir knape Allah ciptakan cicak ni ek?ade hkmahnye tersendiri kan..Allah xkn jadikan sesuatu itu sia-sia melainkan utk kita berfikir,mengambil pengajaran dan iktibar serta melihat kebesaran Allah di alam ini..wallahualam..


Sekian saja crite cicak dari sy..tapi walau mcm mne pun sy mmg geli ngan cicak ni..xblh duk lama-lama ngan cicak ni..seriau skali rasanya..huhuhu..mse duk taip citer cicak ni pun rse cm semacam je..eeei,goliden..hehe..xpasal-pasal letak gmbar cicak man ni..layan je la..hihi..






   

No comments:

Post a Comment