Friday, 27 January 2012

Segalanya tentang SIHIR - Ustazah Dato’ Dr Fatima Zahra




Ni nota yang sempat dicatatkan dari kelas Ustazah Dr Fatma El-Zahra. Beliau bercakap mengenai sihir. Sambungan dari kelas beliau sebelum ini.
Dr. Fatma amanahkan anak murid dia untuk sampaikan kepada kaum keluarga dan sahabat handai. Jadi, saya nak kongsi pengetahuan ini dengan semua.memandangkan kita semua boleh terdedah dengan perbuatan sihir ni setiap hari.

Sihir ni perbuatan jin dan syaitan, dan daripada manusia yang mahu merosakkan orang lain sbb dengki, sakit hati, cemburu. Manusia ni pergi kat tukang sihir atau lebih dikenali sbg bomoh atau pawang. Tukang sihir ni guna khidmat jin dan syaitan akan menyuruh tukang sihir ni buat sesuatu balik untuk jin/syaitan ni. Contohnya, jin/syaitan ni suruh tukang sihir ni kencing pada Al_Quran, baru dia mahu berkhidmat dengan tukang sihir ni.

Bagaimana kita nak tahu orang yang kita ‘minta tolong’ tu adalah tukang sihir?

1. Bomoh ni akan minta gambar, songkok, kain pelikat/kain batik, asam limau, telur, dan mungkin juga tarikh lahir.

2. Bomoh ni akan minta binatang ‘pelik’ seperti ayam hitam ke, kambing putih ke dan lain-lain.

3. Meraka membaca Quran dengan mempersendakan ayat tersebut. Laju dan tidak jelas. Sebenarnya mereka mencampuradukkan/ menterbalikkan ayat-ayat Al-Quran dan masukkan nama jin/syaitan di antara ayat-ayat yang dibaca tu.

4. Mereka itu kotor, kuku kotor, pakaian bau busuk. tidak seperti orang orang yang mengamalkan Islam. Akibat orang cari tukang sihir - telah kufur kepada Rasulullah. Sbb cara ini menunjukkan kamu percaya ada orang yang tahu perkara ghaib dan itu adalah haram. Sedangkan Rasulullah berkata cuma Allah saja yang tahu tentang ilmu ghaib, bukan pawang tersebut yang ada ilmu tu.

Bagaimana kita tahu kena sihir?

1.        Tak boleh tidur malam
2.        Suka ketawa sendiri
3.        Tak suka mandi
4.        Suka makan banyak. sebenarnya makan untuk dua jenis makhluk - sendiri + jin!!
5.        Suka duduk dalam bilik air lama-lama.
6.        Boleh cakap bahasa "asing" secara tiba-tiba.

 
Bagaimana Hendak Mencegah Sihir?

1.  Bacalah 3x selepas solat subuh dan 3x selepas maghrib - baca kuat, bukan baca dalam hati! 


Maasyaa Allahukaana wamaalam yasyaklam yakun Walaa haulawala quwata illabillahi ‘aliiyil ‘azhiim” 


Maksudnya: Apa yang Tuhan kehendaki akan berlaku. Apa yang Tuhan tidak restui tidak akan berlaku. Tidak ada upaya melainkan kehendak Allah.


Bacalah secara lafaz, jangan baca di hati, agar jin/syaitan lari dari rumah kita. Bayangkan rumah yang tiada syaitan dan jin, tiada perasaan marah, takdelah asyik nak gaduh sesama ahli keluarga betul tak?
Kadang-kadang kita terjatuh, atau  bila anak-anak kita tiba-tiba terjatuh, jangan hanya ketawa. Cepat -cepat baca 3 Qul dan ayat di atas dan gosok badan. Jin tak akan masuk dalam badan.

2. Turut perintah Allah.
Antaranya: Mandi hadas besar bila haid kering. Jangan tunggu lepas satu hari baru nak mandi hadas. kadang-kadang kita suka melengahkan mandi hadas ni. Same la jugak mandi junub. Kita dikelilingi syaitan! Jangan sediakan sarapan
 dalam keadaan junub! Bahaya!

3. Lebihkan zikir.
Ayatul Kursi - mengiringi tiap waktu solat fardhu.
Surah Al Baqarah - baca di rumah 1 hari, 3 hari syaitan tak masuk rumah.Baca sebagai wirid harian ayat 285 yang bermula dari “Aamanarasul. …” Doa Rasulullah untuk tiap perbuatan seperti doa masuk tandas, keluar tandas, menghadap cermin, doa makan.
Note! :
 Tempat syaitan rehat ialah dilubang tandas. Jangan duduk lama di situ. Dah habis ‘bisnes’ keluar la ye.. ubah tabiat suka baca suratkhabar atau majalah dalam jamban! lagi, jangan menyanyi dalam tandas! Jin boleh menyerang kita melalui cermin. Oleh itu lindungi diri sendiri dengan membaca doa ketika menghadap cermin.

4. Jangan bagi anak-anak keluar waktu maghrib. Jin dan syaitan byk di taman-taman, halaman rumah, padang . Jadi, pastikan kita tahu anak-anak kita berada bila masuk waktu maghrib. Kita suka buang sampah waktu maghrib.

5. Seelok-eloknya ada tamar di rumah, terutama buah tamar dari Mekah or Madinah. Jin dan syaitan tak suka tamar dari Mekah dan Madinah. Makan 7 biji tamar Ajwa atau tamar dari Madinah tiap pagi.

6. Tiap malam sebelum tidur dan tiap pagi baca 3 Qul, tiup ke tangan dan sapu seluruh tubuh. Boleh baca dan niatkan sebagai zikir bila datang haid.

7. Sebaik-baiknya usaha untuk mencari tempat sihir dan buangnya. Ayat khas untuk mencari tempat sihir - surah Al-Kauthar.

8. Muhasabah diri, bertaubat dan banyak beristighfar. Gangguan tu mungkin kesan dari perbuatan kita sendiri.


Mencegah dan Berubat Orang kena Sihir

1. Letakkan tangan di tempat yang sakit di tubuh dan baca: 


Bismillaahi (3x)
A ‘uudzu bi ‘iizzatillaahi waqudrotihi min syarrimaa ajidu wa uhaadziru

Ertinya: Dengan menyebut nama Allah. Saya berlindung dengan kekuasaan Allah dan ketentuanNya dari kejahatan sakit yang saya rasakan dan saya khuatirkan.

2. Bacalah ayat di atas 7 kali.

3. Kemudian baca doa:



  ”Allahumma robbannaasi adzhibil baksa. Isyfi antasysyaafii laasyaifaa-aillaa syifaa uka. Syifaa-an laa yughaadiru saqomaa”

Ertinya: Ya Allah, Tuhan manusia, lenyapkankanlah penyakit ini. Sembuhkanlah, Engkau jualah Tuhan yang menyembuhkan penyakit yang tiada kesembuhan mel ain kan kesembuhanMu. Dengan kesembuhan yang tiada ditambah penyakit lagi.

Merawat Orang yang Kena Sihir

1. Ambil 7 helai daun bidara (daun ini diguna buat mandi mayat- jin takut daun bidara!), dan ditumbuk atau digiling . ianya sebagai simbol untuk menghancurkan perbuatan jin. Sambil giling daun-daun bidara ini, baca :

                   1.  Ayatul Kursi
                   2. Al-Kafirun ( Qulya ayyuhal kafiruun..)
                   3. Qul ~ Ahad
                   4. Qul ~ Falaq
                   5. Qul ~ Naas
                   6. Surah Yunus ayat 81
                   7. Surah A’Raf ayat 120-121



Daun bidara yang siap digiling tadi dicampurkan dengan air.. dan diberi minum tiga kali tegukan kepada orang yang terkena sihir kemudian baki airnya itu dibuat mandi.. insyaallah akan hilang sihirnya. 


p/s : sama-sama kita berkongsi ilmu dengan saudara seagama kita, moga ianya berguna..insyaallah..terima kasih kepada sahabat yang telah berkongsi dan memberi ilmu ini kepada saya..moga Allah membalasnya dengan kebaikkan..amin.

No comments:

Post a Comment